Abstract
The goal of the research is to clarify the nature of the correlation and influence between competitive pressures (the independent variable) and strategic renewal (the dependent variable), the research was applied in the premium class hotels in Baghdad. The number of members of the research sample was (99) managers working in (6) hotels of the (excellent) class in Baghdad, namely (Al-Rasheed Hotel, Ishtar Hotel, Meridian Hotel, Al-Mansour Hotel, Babylon Hotel, and Baghdad Hotel). Statistical analysis was carried out using the AMOS statistical program. And there was a high competitiveness regarding the service provided by hotels from the respondents’ point of view, and there is a link and impact of competitive pressures in strategic renewal, and that managers pay exceptional attention to the topics (competitive pressures and strategic renewal) and should be included in their strategic directions, and the questionnaire was the main tool for collecting data from Respondents, the research reached a number of results, one of the most prominent results is the existence of a statistically significant correlation between competitive pressures and strategic renewal, as well as the presence of an impact of competitive pressures on strategic renewal at the macro level and at the level of sub-dimensions.
Keywords
competitive pressures
premium class hotels
strategic renewal
Abstract
هدف البحث الى بيان طبيعة ارتباط والتأثير بين الضغوط التنافسية (المتغير المستقل) والتجديد الاستراتيجي (المتغير التابع) ، تم تطبيق البحث في فنادق الدرجة الممتازة في بغداد. وبلغت عدد افراد عينة البحث (99) مديراً يعملون في (6) فنادق من الدرجة (الممتازة) ببغداد، وهي (فندق الرشيد، فندق عشتار، فندق ميريديان، فندق المنصور، فندق بابل، وفندق بغداد) وتم اجراء التحليل الاحصائي باستخدام البرنامج الاحصائي AMOS وظهرت وجود تنافسية عالية بشأن الخدمة التي تقدمها الفنادق من وجهة نظر المبحوثين ، وهناك ارتباط وتأثير للضغوط تنافسية في التجديد الاستراتيجي ، وان يولي المديرين اهتماماً استثنائياً بموضوعات (الضغوط التنافسية والتجديد الاستراتيجي) وينبغي تضمينها في توجهاتهم الاستراتيجية ، و وكانت الاستبانة هي الاداة الرئيسة لجمع البيانات من المستجيبين، توصل البحث الى عدد من النتائج ، من ابرز النتائج وجود علاقة ارتباط ذات دلالة احصائية معنوية بين الضغوط التنافسية والتجديد الاستراتيجي ، فضلا عن وجود تأثير للضغوط التنافسية في التجديد الاستراتيجي على المستوى الكلي وعلى مستوى الابعاد الفرعية.
Keywords
الضغوط التنافسية، التجديد الاستراتيجي، فنادق الدرجة الممتازة