Abstract
The aim of the research is to identify emotional intelligence and its relationship to psychological stability among students of colleges at the University of Baghdad. The research problem was crystallized in the following main question: What is the relationship of emotional intelligence to psychological stability among a sample of students at the University of Baghdad? The research sample was (100) male and female students in the fourth grades of both genders (males, females) and specializations (scientific, humanities) for the academic year (2021/2022). The researcher used the descriptive analytical method
There are two scales in this research: the first to measure emotional intelligence, the scale (Abu Amsha, 2013) to measure emotional intelligence among university students, and the second to measure psychological stability, as the researcher adopted the scale (Al-Khazraji 2006), and after confirming the psychometric properties of the two scales, they were applied to the research sample and after processing the data. Through statistical means, the following results were reached, the following results were reached:
1. University students have emotional intelligence.
2. University students enjoy stability.
3. The correlation between emotional intelligence and psychological stability is positive and positive among the students of the current research.
To complement the relevant aspects of the current research, the researcher recommended a number of recommendations and proposals
There are two scales in this research: the first to measure emotional intelligence, the scale (Abu Amsha, 2013) to measure emotional intelligence among university students, and the second to measure psychological stability, as the researcher adopted the scale (Al-Khazraji 2006), and after confirming the psychometric properties of the two scales, they were applied to the research sample and after processing the data. Through statistical means, the following results were reached, the following results were reached:
1. University students have emotional intelligence.
2. University students enjoy stability.
3. The correlation between emotional intelligence and psychological stability is positive and positive among the students of the current research.
To complement the relevant aspects of the current research, the researcher recommended a number of recommendations and proposals
Abstract
هدف البحث التعرف على الذكاء الانفعالي و علاقته بالاستقرار النفسي لدى طلبة كليات جامعة بغداد، وقد تبلورت مشكله البحث في التساؤل الرئيس الاتي: ماعلاقة الذكاء الانفعالي بالاستقرار النفسي لدى عينه من طلبة جامعة بغداد؟ وبلغت عينة البحث (100 ) طالب و طالبة للصفوف الرابعة لكلا الجنسين (ذكور، أناث) والتخصص (علمي، إنساني) للعام الدراسي (2021 / 2022). واستدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي ، حيث اعتمدت الباحثة مقياسين في هذا البحث : الاول لقياس الذكاء الانفعالي مقياس (ابو عمشة ، 2013) لقياس الذكاء الانفعالي لدى طلبة الجامعة و الثاني لقياس الاستقرار النفسي اذ اعتمدت الباحث مقياس ( الخزرجي ٢٠٠٦) وبعد التأكد من الخصائص السيكو مترية للمقياسين تم تطبيقهما على عينة البحث وبعد معالجة البيانات بالوسائل الإحصائية تم التوصل الى النتائج التالية :
1. ان طلبة الجامعة يتمتعون بالذكاء الانفعالي .
2. ان طلبة الجامعة يتمتعون بالاستقرار.
3. ان العلاقة ارتباطية بين الذكاء الانفعالي والاستقرار النفسي طردية موجبة لدى طلبة البحث الحالي.
وأستكمالاً للجوانب ذات العلاقة بالبحث الحالي أوصت الباحثة بعدد من التوصيات والمقترحات
1. ان طلبة الجامعة يتمتعون بالذكاء الانفعالي .
2. ان طلبة الجامعة يتمتعون بالاستقرار.
3. ان العلاقة ارتباطية بين الذكاء الانفعالي والاستقرار النفسي طردية موجبة لدى طلبة البحث الحالي.
وأستكمالاً للجوانب ذات العلاقة بالبحث الحالي أوصت الباحثة بعدد من التوصيات والمقترحات
Keywords
(الذكاء الانفعالي
الاستقرار النفسي
طلبة الجامعة)