Abstract
This research seeks to identify the relationship and impact between the research variables represented by electronic advertising as an independent variable, and its dimensions include (ad content, advertising form, influence and interaction), and marketing tourism services as a reliable variable, where opinions were taken for a sample of electronic advertising users of search for tourism services in Nineveh Governorate, numbering (209) individuals, a questionnaire was distributed to them as a tool for research and was analyzed using the statistical program (SPSS), as the tourism sector in Nineveh suffers from a lack of interest in the field of electronic advertisements provided by some tourism companies to market their tourism services and this negatively affects the work of these companies in meeting the desires and needs of customers (tourists), and a set of conclusions were reached, the most prominent of which are:
1. There is a positive and moral correlation between the dimensions and variables of the research.
2. The presence of a significant impact of electronic advertising in the marketing of tourism services.
According to these conclusions, the research presented some proposals, represented by:
1. That the content of the advertisement should include a benefit for tourists and not only the presentation of the company\'s services.
2. The organization should adopt sustainable relationships with its various customer.
1. There is a positive and moral correlation between the dimensions and variables of the research.
2. The presence of a significant impact of electronic advertising in the marketing of tourism services.
According to these conclusions, the research presented some proposals, represented by:
1. That the content of the advertisement should include a benefit for tourists and not only the presentation of the company\'s services.
2. The organization should adopt sustainable relationships with its various customer.
Keywords
electronic advertising
marketing of tourism
Abstract
يسعى هذا البحث الى التعرف على العلاقة والأثر بين متغيرات البحث والمتمثلة بالإعلان الالكتروني بمثابة متغير مستقل، وتتضمن ابعاده بـ(محتوى الإعلان، وشكل الإعلان، والتأثير والتفاعل)، وتسويق الخدمات السياحية بمثابة متغير معتمد، إذ تم أخذ آراء لعينة من مستخدمي الإعلانات الالكترونية للبحث عن الخدمات السياحية في محافظة نينوى، والبالغ عددهم (209) فرداً، إذ تم توزيع استمارة الاستبانة عليهم كأداة للبحث، وتم تحليلها باستخدام البرنامج الإحصائي (SPSS)، إذ يعاني القطاع السياحي في نينوى من عدم الاهتمام في مجال الإعلانات الالكترونية التي تقدمها بعض الشركات السياحية لتسويق خدماتها السياحية، وهذا يؤدي سلباً على عمل هذه الشركات في تلبية رغبات وحاجات الزبائن (السواح)، وتم التوصل إلى مجموعة من الاستنتاجات التي أبرزها:
1. وجود علاقة ارتباط موجبة ومعنوية بين ابعاد ومتغيرات البحث.
2. وجود أثر معنوي للإعلان الإلكتروني في تسويق الخدمات السياحية.
وفي ضوء هذه الاستنتاجات قدم البحث بعض المقترحات والمتمثلة بـ:
1. أن يتضمن محتوى الإعلان منفعة للسياح وليس فقط عرض خدمات الشركة.
2. إن على المنظمة أن تتبنى علاقات مستدامة مع مختلف زبائنها.
1. وجود علاقة ارتباط موجبة ومعنوية بين ابعاد ومتغيرات البحث.
2. وجود أثر معنوي للإعلان الإلكتروني في تسويق الخدمات السياحية.
وفي ضوء هذه الاستنتاجات قدم البحث بعض المقترحات والمتمثلة بـ:
1. أن يتضمن محتوى الإعلان منفعة للسياح وليس فقط عرض خدمات الشركة.
2. إن على المنظمة أن تتبنى علاقات مستدامة مع مختلف زبائنها.
Keywords
الإعلان الالكتروني، تسويق الخدمات السياحية.