Abstract
The research aims to determine the reflection of deceptive practices in promotion through social networks on the e-purchase decision of e-purchasing customers in Nineveh Governorate, as well as to identify the nature of the correlation and impact relationships between the two variables of the research, a sample of (821) of e-purchasing customers was selected and via an electronic questionnaire, The data was processed by the statistical program (SPSS), and one of the most important findings of the research is the existence of two significant correlations and impact between the independent variable (deception in the promotion) of the approved variable (e-purchase decision). Some proposals that are consistent with the findings of the research have been formulated.
Keywords
Promotional deception - social networks - e-purchase decision
Abstract
يهدف البحث إلى تحديد انعكاس ممارسات الخداع في الترويج عبر شبكات التواصل الاجتماعي على قرار الشراء الإلكتروني لدى زبائن الشراء الإلكتروني في محافظة نينوى، وكذلك التعرف على طبيعة علاقات الارتباط والأثر بين متغيري البحث، تم اختيار عينة بلغت (821) من زبائن الشراء الإلكتروني وعبر استبانة إلكترونية، وتمت معالجة البيانات بواسطة البرنامج الإحصائي (SPSS)، ومن أهم النتائج التي توصل إليها البحث وجود علاقتي ارتباط وأثر معنويتين بين المتغير المستقل (الخداع في الترويج) والمتغير المعتمد (قرار الشراء الإلكتروني). تمت صياغة بعض المقترحات التي تتسق مع نتائج البحث التي تم التوصل إليها.
Keywords
الخداع في الترويج، شبكات التواصل الاجتماعي، قرار الشراء الإلكتروني