Abstract
This study aims to finding out the reasons of pupils weakness in reading at primary stage according to their teachers opinion .
This research applicate upon reading teachers of the acadmic year ( 2004 - 2005 ) ,the research sample consist of ( 100) teachers of primary stage , of first , the research processed exploratory study consisted of the following question : what is reasons which lead to the weakness of pupils in reading .
Was offered to exploratory sample consisted of ( 40 ) teachers , than the researcher processed the find study which was formed according to the teachers answers , than it was exposed to a jury of experts in methodology to decide its validity .
Reliability of the test is measured by test , re- test method , it has get ( 0,85 )than exposed originl reseach sample which has ( 60 ) teachers , after anlysis of data the sesults showed , there are many reasons which lead to the pupils weaknees in the reading in primary stage according to the results the researcher offers numbers of suggestion and recommendations .
This research applicate upon reading teachers of the acadmic year ( 2004 - 2005 ) ,the research sample consist of ( 100) teachers of primary stage , of first , the research processed exploratory study consisted of the following question : what is reasons which lead to the weakness of pupils in reading .
Was offered to exploratory sample consisted of ( 40 ) teachers , than the researcher processed the find study which was formed according to the teachers answers , than it was exposed to a jury of experts in methodology to decide its validity .
Reliability of the test is measured by test , re- test method , it has get ( 0,85 )than exposed originl reseach sample which has ( 60 ) teachers , after anlysis of data the sesults showed , there are many reasons which lead to the pupils weaknees in the reading in primary stage according to the results the researcher offers numbers of suggestion and recommendations .
Abstract
يهدف هذا البحث إلى معرفة أسباب ضعف تلاميذ المرحلة الإبتدائية في مادة القراءة من وجهة نظر معلمي المادة ، إقتصر البحث على معلمي مادة القراءة في المديرية العامة لتربية محافظة ميسان للعام الدراسي 2004 – 2005 ، تكونت عينة البحث الكلية من(100) معلماً ومعلمةً بمرحلة التعليم الإبتدائي ممن يدرسون مادة القراءة .
أعد الباحثان في بداية الأمر إستبانة إستطلاعية لمعرفة أسباب ضعف التلاميذ تضمنت السؤال الأتـي : ما الأسباب التي تؤدي إلى ضعف التلاميذ في مادة القراءة ؟ ، عرضت على عينة إستطلاعية بلغـت ( 40 ) معلماً ومعلمةً ، بعدها أعد الباحثان الإستبانة النهائية التي صاغاها على وفق إجابات المعلمين والمعلمات ، تم التاكد من صدقها الظاهري بعرضها على مجموعة من الخبراء والمختصين فـي طرائـق تدريس اللغة العربية وعلم النفس التربوي ، وحُسب ثباتها بطريقة إعـادة الإختبار إذ بلغت درجـة ثباتهـا ( 85,0 ) ، ثم عرضت على العينة الأصلية المكونة من ( 60 ) معلماً ومعلمةً ، وبعد معالجة البيانات إحصائياً أوضحت نتائج البحث ان هناك جملة من الأسباب التي تؤدي إلى ضعف التلاميذ في مادة القراءة في المرحلة الإبتدائية ، وفي ضوء النتائج قدم الباحثان مجموعة من التوصيات والمقترحات .
أعد الباحثان في بداية الأمر إستبانة إستطلاعية لمعرفة أسباب ضعف التلاميذ تضمنت السؤال الأتـي : ما الأسباب التي تؤدي إلى ضعف التلاميذ في مادة القراءة ؟ ، عرضت على عينة إستطلاعية بلغـت ( 40 ) معلماً ومعلمةً ، بعدها أعد الباحثان الإستبانة النهائية التي صاغاها على وفق إجابات المعلمين والمعلمات ، تم التاكد من صدقها الظاهري بعرضها على مجموعة من الخبراء والمختصين فـي طرائـق تدريس اللغة العربية وعلم النفس التربوي ، وحُسب ثباتها بطريقة إعـادة الإختبار إذ بلغت درجـة ثباتهـا ( 85,0 ) ، ثم عرضت على العينة الأصلية المكونة من ( 60 ) معلماً ومعلمةً ، وبعد معالجة البيانات إحصائياً أوضحت نتائج البحث ان هناك جملة من الأسباب التي تؤدي إلى ضعف التلاميذ في مادة القراءة في المرحلة الإبتدائية ، وفي ضوء النتائج قدم الباحثان مجموعة من التوصيات والمقترحات .