Abstract
The research aims to use the sports activity (competitive - group) to raise the positive motivation in the lesson of physical education for middle school students, and to identify the impact of sports activity (competitive - group) in raising the positive motivation in the lesson of physical education for middle school students competitive activity, as the researcher used The experimental approach to its suitability of the research problem. The research community included the second intermediate-grade middle-school students for boys, who number (188) students distributed over (5) people, which were chosen intentionally due to the availability of tools and the appropriate square. As for the research sample, it was chosen by lottery method, as one division was chosen from among the five divisions as an experimental group and another was chosen as a control group. The research sample reached (35) students of the experimental group representing division (b) and (33) students of the control group who represent a division (c), and thus the number of the sample individuals was (68) students at a rate of (%35.9) of the original community, and the researcher concluded that the small games curriculum for the experimental group achieved a better development in increasing the positive motivation towards the lesson of physical education from the traditional approach of the control group, which is what Refers to the positive effect of team competitive games from x The atmosphere provided by cooperation, discipline and social participation, the researcher recommended the adoption of the approach of competitive gaming group in the lesson of physical education and in section preparatory lesson for intermediate students and conduct research and studies similar to detect the impact of the use of competitive games and group linked to psychological and other variables, the private educational curriculum.
Keywords
athletic (competitive - group) activity
positive motivation.
Abstract
هدف البحث الى استخدام النشاط الرياضي التنافسي- الجماعي ( في اثارة الدافعية الايجابية في درس التربية الرياضية لطلاب المرحلة المتوسطة, والتعرف على تأثير النشاط الرياضي ( التنافسي- الجماعي) في اثارة الدافعية الايجابية في درس التربية الرياضية لطلاب المرحلة المتوسطة النشاط التنافسي اذ استخدم الباحث المنهج التجريبي لملائمته مشكلة البحث, واشتمل مجتمع البحث على طلاب الصف الثاني متوسط ي متوسطة الغربية للبنين والبالغ عددهم ( 188) طالبموزعين على ( 5) شعب ، والذي تم اختيارها بالطريقة العمدية نظرا لتوفر الادوات والساحة المناسبة. أما عينة البحث فقد تم اختيارها بطريقة القرعة اذ تم اختيار شعبة واحدة من بين الشعب الخمسة كمجموعة تجريبية واختيار اخرى كمجموعة ضابطة ، وقد بلغت عينة البحث ( 35) طالب للمجموعة التجريبية يمثلون شعبة ( b) و ( 33) طالب للمجموعة الضابطة والذين يمثلون شعبة ( c), وبذلك تكون عدد افراد العينة ( 68) طالب بنسبة ( 35,9%) للمجتمع الاصلي, واستنتج الباحث بان منهج الألعاب الصغيرة للمجموعة التجريبية حقق تطوراً أفضل في زيادة الدافعية الايجابية نحو درس التربية الرياضية من المنهج التقليدي المتبع للمجموعة الضابطة وهو ما يشير الى التأثير الايجابي للألعاب التنافسية الجماعية من خلال الاجواء التي توفرها من التعاون والانضباط والمشاركة الاجتماعية, وأوصى الباحث باعتماد منهج الألعاب التنافسية الجماعية في المنهاج التعليمي الخاص بدرس التربية الرياضية وفي القسم الاعدادي من الدرس لطلاب المرحلة المتوسطة وإجراء دراسات وبحوث مشابهة للكشف عن تأثير استخدام الألعاب التنافسية الجماعية وربطها بمتغيرات نفسية اخرى.
Keywords
.النشاط الرياضي التنافسي- الجماعي) ، الدافعية الايجابية)