Abstract
The aim of the research is to discover:
- The effect of differences between the pre and post test of the experimental group that dealt with obstetric learning according to scheduling fixed exercise in learning some basic skills in volleyball.
- The effect of differences between the pre and post test of the control group in learning some basic volleyball skills.
- The effect of differences between the two post-tests of the experimental and control groups in learning some basic skills in volleyball.
- The effect of differences between the two post-tests of the experimental and control groups on retaining some basic volleyball skills.
The researchers assumed the following:
- There are no differences between the pre and post test of the experimental group that dealt with obstetric learning according to the scheduling of the fixed exercise in learning some basic skills in volleyball.
- There are no differences between the pre and post test of the control group in learning some basic volleyball skills.
- There are no differences between the two post-tests of the experimental and control groups in learning some basic skills in volleyball.
- There are no differences between the two post-tests of the experimental group and the control group in retaining some basic volleyball skills
- The effect of differences between the pre and post test of the experimental group that dealt with obstetric learning according to scheduling fixed exercise in learning some basic skills in volleyball.
- The effect of differences between the pre and post test of the control group in learning some basic volleyball skills.
- The effect of differences between the two post-tests of the experimental and control groups in learning some basic skills in volleyball.
- The effect of differences between the two post-tests of the experimental and control groups on retaining some basic volleyball skills.
The researchers assumed the following:
- There are no differences between the pre and post test of the experimental group that dealt with obstetric learning according to the scheduling of the fixed exercise in learning some basic skills in volleyball.
- There are no differences between the pre and post test of the control group in learning some basic volleyball skills.
- There are no differences between the two post-tests of the experimental and control groups in learning some basic skills in volleyball.
- There are no differences between the two post-tests of the experimental group and the control group in retaining some basic volleyball skills
Keywords
fixed exercise
learning
volleyball
Abstract
هدف البحث إلى الكشف عن :
1- أثر الفروق بين الاختبار القبلي والبعدي للمجموعة التجريبية التي تناولت التعلم التوليدي على وفق جدولة التمرين الثابت في تعلم بعض المهارات الأساسية بالكرة الطائرة.
2- أثر الفروق بين الاختبار القبلي والبعدي للمجموعة الضابطة في تعلم بعض المهارات الأساسية بالكرة الطائرة.
3- أثر الفروق بين الاختبارين البعديين للمجموعة التجريبية والضابطة في تعلم بعض المهارات الأساسية بالكرة الطائرة.
4- أثر الفروق بين الاختبارين البعديين للمجموعة التجريبية والضابطة في احتفاظ بعض المهارات الأساسية بالكرة الطائرة.
وافترض الباحثان ما يأتي:
1- عدم وجود فروق بين الاختبار القبلي والبعدي للمجموعة التجريبية التي تناولت التعلم التوليدي على وفق جدولة التمرين الثابت في تعلم بعض المهارات الأساسية بالكرة الطائرة.
2- عدم وجود فروق بين الاختبار القبلي والبعدي للمجموعة الضابطة في تعلم بعض المهارات الأساسية بالكرة الطائرة.
3- عدم وجود فروق بين الاختبارين البعديين للمجموعة التجريبية والضابطة في تعلم بعض المهارات الأساسية بالكرة الطائرة.
4- عدم وجود فروق بين الاختبارين البعديين للمجموعة التجريبية والضابطة في احتفاظ بعض المهارات الأساسية بالكرة الطائرة.
تم اختيار مجتمع البحث بالطريقة العمدية من طلاب الصف الرابع الاعدادي في اعدادية (ابي تمام) للبنين في مدينة الموصل للعام الدراسي (2022 - 2023)، من الفصل الدراسي الثاني، وبلغ مجموع طلاب هذه المرحلة (98) طالباً، يمثلون اربع شعب (أ – ب – ج – د)، اما عينة البحث فقد تم اختيارهم بالطريقة العشوائية عن طريق اجراء القرعة وقد تكونت من الشعب (أ – ب)، وبواقع (16) طالباً لكل مجموعة، وبذلك كانت العينة (عمدية – عشوائية) الاختيار، واستبعد الباحثان عدد من أفراد العينة وذلك لعدم تجانسهم مع بقية أفراد عينة البحث والطلاب المستبعدين هم الراسبون في السنة الدراسية والمؤجلون وكذلك لاعبو فرق المدرسية في لعبة الكرة الطائرة وأيضا الطلاب الذين حصلوا على نتائج ذات القيم الشاذة بعملية التكافؤ، وبذلك أصبح عدد شعبة (أ) هو (16) طالباً، وعدد شعبة (ب) هو (16) طالباً.
1- أثر الفروق بين الاختبار القبلي والبعدي للمجموعة التجريبية التي تناولت التعلم التوليدي على وفق جدولة التمرين الثابت في تعلم بعض المهارات الأساسية بالكرة الطائرة.
2- أثر الفروق بين الاختبار القبلي والبعدي للمجموعة الضابطة في تعلم بعض المهارات الأساسية بالكرة الطائرة.
3- أثر الفروق بين الاختبارين البعديين للمجموعة التجريبية والضابطة في تعلم بعض المهارات الأساسية بالكرة الطائرة.
4- أثر الفروق بين الاختبارين البعديين للمجموعة التجريبية والضابطة في احتفاظ بعض المهارات الأساسية بالكرة الطائرة.
وافترض الباحثان ما يأتي:
1- عدم وجود فروق بين الاختبار القبلي والبعدي للمجموعة التجريبية التي تناولت التعلم التوليدي على وفق جدولة التمرين الثابت في تعلم بعض المهارات الأساسية بالكرة الطائرة.
2- عدم وجود فروق بين الاختبار القبلي والبعدي للمجموعة الضابطة في تعلم بعض المهارات الأساسية بالكرة الطائرة.
3- عدم وجود فروق بين الاختبارين البعديين للمجموعة التجريبية والضابطة في تعلم بعض المهارات الأساسية بالكرة الطائرة.
4- عدم وجود فروق بين الاختبارين البعديين للمجموعة التجريبية والضابطة في احتفاظ بعض المهارات الأساسية بالكرة الطائرة.
تم اختيار مجتمع البحث بالطريقة العمدية من طلاب الصف الرابع الاعدادي في اعدادية (ابي تمام) للبنين في مدينة الموصل للعام الدراسي (2022 - 2023)، من الفصل الدراسي الثاني، وبلغ مجموع طلاب هذه المرحلة (98) طالباً، يمثلون اربع شعب (أ – ب – ج – د)، اما عينة البحث فقد تم اختيارهم بالطريقة العشوائية عن طريق اجراء القرعة وقد تكونت من الشعب (أ – ب)، وبواقع (16) طالباً لكل مجموعة، وبذلك كانت العينة (عمدية – عشوائية) الاختيار، واستبعد الباحثان عدد من أفراد العينة وذلك لعدم تجانسهم مع بقية أفراد عينة البحث والطلاب المستبعدين هم الراسبون في السنة الدراسية والمؤجلون وكذلك لاعبو فرق المدرسية في لعبة الكرة الطائرة وأيضا الطلاب الذين حصلوا على نتائج ذات القيم الشاذة بعملية التكافؤ، وبذلك أصبح عدد شعبة (أ) هو (16) طالباً، وعدد شعبة (ب) هو (16) طالباً.
Keywords
التعلم
التمرين الثابت
كرة الطائرة