Abstract
The study aimed to define the concept of smart simplicity and its six rules, and its role in the sustainability of human resources. The research included two basic variables, the first of which is its independent variable, and it included six sub-dimensions: (understanding what others are doing, enhancing integration, increasing the strength of workers, determining the shadow of the future, increasing reciprocity, rewarding workers), as for its second major variable, it is the dependent variable, and it has included three sub-dimensions, namely (employee satisfaction, increased participation, and intense commitment). The study population consisted of workers in the Nineveh Education Directorate. Were distributed (71) form a random sample, from them I retrieved 61 forms. The descriptive analytical approach was adopted using the statistical software package (SPSS, V24). In light of this, the following question was determined to be the limits of the study problem as follows: (What is the role of smart simplicity in enhancing the sustainability of human resources?). Perhaps the most important conclusions were obtained: There is a significant correlation between smart simplicity and the sustainability of human resources. The study concludes with a set of recommendations necessary for the organization concerned with the study, perhaps the most important of them, Interest in applying the six rules of smart simplicity in order to enhance the sustainability of workers in organizations. Also, a proposal was made for future studies related to the current study.
Keywords
human resource sustainability
integration promotion
intense commitment
smart simplicity
Abstract
هدفت الدراسة لتحديد مفهوم البساطة الذكية وقواعدها الستة، ودورها في استدامة الموارد البشرية. وقد تضمن البحث متغيرين أساسيين الأول متغيرها المستقل وقد اشتمل على ستة أبعاد فرعية هي (فهم ما يفعله الآخرون، تعزيز التكامل، زيادة قوة العاملين، تحديد ظل المستقبل، زيادة المعاملة بالمثل، مكافأة العاملين)، أما متغيرها الرئيس الثاني فهو المتغير التابع وقد تضمن أبعاد فرعية ثلاث هي (رضا العاملين، زيادة المشاركة، الالتزام المكثف). تألف مجتمع الدراسة
من العاملين في مديرية تربية نينوى. جرى توزيع (71) استمارة على عينة عشوائية ، استرجعت منها (61) استمارة. اعتمد المنهج الوصفي التحليلي باستعمال الحزمة البرمجية الإحصائية
(SPSS,V24). وعلى ضوء ذلك حُدِدَ التساؤل التالي ليكون حدود مشكلة الدراسة على النحو الآتي: (ما دور البساطة الذكية في تعزيز استدامة الموارد البشرية؟).
تم الحصول على مجموعة استنتاجات لعل أهمها: هناك علاقة ارتباط معنوية بين البساطة الذكية واستدامة الموارد البشرية.
وتختم الدراسة بجملة من التوصيات الضرورية للمنظمة المعنية بالدراسة ولعل أهمها، الاهتمام بتطبيق القواعد الستة للبساطة الذكية من أجل تعزيز استدامة العاملين في المنظمات، وكذلك جرى اقتراح لدراسات مستقبلية ذات العلاقة بالدراسة الراهنة.
من العاملين في مديرية تربية نينوى. جرى توزيع (71) استمارة على عينة عشوائية ، استرجعت منها (61) استمارة. اعتمد المنهج الوصفي التحليلي باستعمال الحزمة البرمجية الإحصائية
(SPSS,V24). وعلى ضوء ذلك حُدِدَ التساؤل التالي ليكون حدود مشكلة الدراسة على النحو الآتي: (ما دور البساطة الذكية في تعزيز استدامة الموارد البشرية؟).
تم الحصول على مجموعة استنتاجات لعل أهمها: هناك علاقة ارتباط معنوية بين البساطة الذكية واستدامة الموارد البشرية.
وتختم الدراسة بجملة من التوصيات الضرورية للمنظمة المعنية بالدراسة ولعل أهمها، الاهتمام بتطبيق القواعد الستة للبساطة الذكية من أجل تعزيز استدامة العاملين في المنظمات، وكذلك جرى اقتراح لدراسات مستقبلية ذات العلاقة بالدراسة الراهنة.
Keywords
البساطة الذكية، استدامة الموارد البشرية، تعزيز التكامل، الالتزام المكثف