Abstract
That sport is a cornerstone in the formation of human potential and
development, as it is one of the basics for the development of the individual
(physically and Mharria and psychologically) and raise its public and a
means important in the number of a good citizen., And interest in sports
school requires great effort and is supposed to be available supplies to
ensure its implementation as required and use Features inat school and at
full enough to achieve the objectives of this activity.
The research aims to identify the reality of school sports as well as the most
important problems facing studied Physical Education. Has included sample
departments and teaching staff and students of some schools in Baghdad.
Was used descriptive method with the sample through the form
questionnaire was distributed to members of the sample and the researcher
offload their data in special forms in preparation for the next step and
statistically processed for the purpose of extracting the most important
conclusions reached by the researcher are:
There is a clear exploitation and large by some other materials for teachers
of physical education lesson. Lacks a lot of schools and having our own
stadiums sports activities despite the fact that there is love interaction by
students to study Physical Education. Therefore, the researcher
recommends through what has been inferred to:
1- Attention Padres Physical Education by Article teachers and school
administrations.
2- construction of a private pilot courts sports activities both internal and
external.
3- Provide tools and modern sports equipment.
development, as it is one of the basics for the development of the individual
(physically and Mharria and psychologically) and raise its public and a
means important in the number of a good citizen., And interest in sports
school requires great effort and is supposed to be available supplies to
ensure its implementation as required and use Features inat school and at
full enough to achieve the objectives of this activity.
The research aims to identify the reality of school sports as well as the most
important problems facing studied Physical Education. Has included sample
departments and teaching staff and students of some schools in Baghdad.
Was used descriptive method with the sample through the form
questionnaire was distributed to members of the sample and the researcher
offload their data in special forms in preparation for the next step and
statistically processed for the purpose of extracting the most important
conclusions reached by the researcher are:
There is a clear exploitation and large by some other materials for teachers
of physical education lesson. Lacks a lot of schools and having our own
stadiums sports activities despite the fact that there is love interaction by
students to study Physical Education. Therefore, the researcher
recommends through what has been inferred to:
1- Attention Padres Physical Education by Article teachers and school
administrations.
2- construction of a private pilot courts sports activities both internal and
external.
3- Provide tools and modern sports equipment.
Keywords
Physical education
Abstract
أن الریاضة ھي الركن الأساس في تكوین قدرات الأنسان وتطویرھا، كما أنھا احدى الأساسیات
ً لتطویر الفرد (
ً ونفسیا
بدنیا ) ورفع قدراتھ العامة ووسیلة مھمة في أعداد المواطن ً ومھاریا
الصالح.وان الاھتمام بالریاضة المدرسیة یتطلب جھود كبیرة ویفترض ان تتوفر مستلزمات لتضمن
تنفیذھا بالصورة المطلوبة واستخدام الأمكانیات الموجودة في المدرسة وبأقصى كفایة لیتحقق
أھداف ھذا النشاط.
یھدف البحث التعرف على واقع الریاضة المدرسیة وكذلك على أھم المشاكل التي تواجھ درس
التربیة الریاضیة .وقد شملت عینة البحث ادارات وتدریسي وطلبة بعض مدارس بغداد.وتم استخدام
المنھج الوصفي مع أفراد العینة من خلال استمارة استبانة وزعت على افراد العینة وقامت الباحثة
ً لغرض
ً للقیام بالخطوة التالیة ومعالجتھا احصائیا
بتفریغ بیاناتھا في استمارات خاصة تمھیدا
استخراج النتائج واھم الأستنتاجات التي وصلت الیھا الباحثة ھي:
ھناك استغلال واضح وكبیر من قبل بعض مدرسي المواد الأخرى لدرس التربیة الریاضیة.وتفتقر
الكثیر من المدارس وجود الملاعب الخاصة بالنشاطات الریاضیة بالرغم من ان ھناك تفاعل وحب
من قبل الطلبة لدرس التربیة الریاضیة. لذلك توصي الباحثة من خلال ما تم استنتاجھ الى:
1) الاھتمام بدرس التربیة الریاضیة من قبل مدرسي المادة وادارات المدرسة.
2) بناء ملاعب نموذجیة خاصة بالنشاطات الریاضیة داخلیة وخارجیة.
3) توفیر الأدوات والأجھزة الریاضیة الحدیثة.
ً نوصي مدیریات النشاط الریاضي بالأھتمام بكثیر من المدارس التي تعاني
4) واخیرا ولیس أخرا
من عدم توفیر المستلزمات الجیدة الخاصة بدرس التربیة الریاضیة ورفع ھذا الأمر الى الوزارة
المعنیة لتوفیر ودعم الأدارات المدرسیة التي تعاني من ھذا النقص الملحوظ لكي نستطیع ان نرتقي
بالمسیرة الریاضیة المدرسیة
ً لتطویر الفرد (
ً ونفسیا
بدنیا ) ورفع قدراتھ العامة ووسیلة مھمة في أعداد المواطن ً ومھاریا
الصالح.وان الاھتمام بالریاضة المدرسیة یتطلب جھود كبیرة ویفترض ان تتوفر مستلزمات لتضمن
تنفیذھا بالصورة المطلوبة واستخدام الأمكانیات الموجودة في المدرسة وبأقصى كفایة لیتحقق
أھداف ھذا النشاط.
یھدف البحث التعرف على واقع الریاضة المدرسیة وكذلك على أھم المشاكل التي تواجھ درس
التربیة الریاضیة .وقد شملت عینة البحث ادارات وتدریسي وطلبة بعض مدارس بغداد.وتم استخدام
المنھج الوصفي مع أفراد العینة من خلال استمارة استبانة وزعت على افراد العینة وقامت الباحثة
ً لغرض
ً للقیام بالخطوة التالیة ومعالجتھا احصائیا
بتفریغ بیاناتھا في استمارات خاصة تمھیدا
استخراج النتائج واھم الأستنتاجات التي وصلت الیھا الباحثة ھي:
ھناك استغلال واضح وكبیر من قبل بعض مدرسي المواد الأخرى لدرس التربیة الریاضیة.وتفتقر
الكثیر من المدارس وجود الملاعب الخاصة بالنشاطات الریاضیة بالرغم من ان ھناك تفاعل وحب
من قبل الطلبة لدرس التربیة الریاضیة. لذلك توصي الباحثة من خلال ما تم استنتاجھ الى:
1) الاھتمام بدرس التربیة الریاضیة من قبل مدرسي المادة وادارات المدرسة.
2) بناء ملاعب نموذجیة خاصة بالنشاطات الریاضیة داخلیة وخارجیة.
3) توفیر الأدوات والأجھزة الریاضیة الحدیثة.
ً نوصي مدیریات النشاط الریاضي بالأھتمام بكثیر من المدارس التي تعاني
4) واخیرا ولیس أخرا
من عدم توفیر المستلزمات الجیدة الخاصة بدرس التربیة الریاضیة ورفع ھذا الأمر الى الوزارة
المعنیة لتوفیر ودعم الأدارات المدرسیة التي تعاني من ھذا النقص الملحوظ لكي نستطیع ان نرتقي
بالمسیرة الریاضیة المدرسیة
Keywords
التربیة الریاضیة