Abstract
This research aims to study the effects of artificial intelligence on strategic leadership and financial performance in the banking sector, focusing on its benefits and drawbacks for strategic leaders in banks. The research is based on the problem: How does artificial intelligence affect the effectiveness of strategic leadership and financial performance in the banking sector? What are the challenges and opportunities for strategic leaders in this regard? The descriptive analytical approach was used to achieve the research objectives by collecting the responses of the research sample members and analyzing them mathematically in order to provide an answer to the research hypotheses. As for the analytical approach, statistical methods were used, represented by (the list of questionnaire questions and their answers, the reliability and validity of the questionnaire, the distribution of answers, the weighted average, the standard deviation, the correlation coefficient, and the simple regression coefficient, and the five-point scale was used to describe the degree of consistency of the research participants' answers). The research reached a number of results and recommendations, the most important of which was improving the efficiency of operations, as banks use artificial intelligence to enhance the effectiveness of their operations, which allows leaders to focus on the strategic aspects of things rather than the practical aspects, which supports the achievement of goals related to growth and expansion. The most important findings of the research were the need for leaders to use interactive dashboards that enable them to monitor live data and critical analysis in real time.
Keywords
Artificial Intelligence
banking services.
financial performance
Strategic Leadership
Abstract
يهدف هذا البحث إلى دراسة تأثيرات الذكاء الاصطناعي على القيادة الاستراتيجية والاداء المالي في القطاع المصرفي، مع التركيز على فوائده وعيوبه للقادة الاستراتيجيين في البنوك. ويرتكز البحث على مشكلة مفادها: كيف يؤثر الذكاء الاصطناعي على فعالية القيادة الاستراتيجية والأداء المالي في القطاع المصرفي؟ وما هي التحديات والفرص للقادة الاستراتيجيين في هذا الصدد؟ وقد تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي لتحقيق أهداف البحث من خلال جمع استجابات أفراد عينة البحث وتحليلها رياضياً بهدف تقديم إجابة لفرضيات البحث. أما المنهج التحليلي فقد تم استخدام الأساليب الإحصائية المتمثلة في (قائمة أسئلة الاستبانة وإجاباتها، وموثوقية الاستبانة وصلاحيتها، وتوزيع الإجابات، والمتوسط المرجح، والانحراف المعياري، ومعامل الارتباط، ومعامل الانحدار البسيط، وتم استخدام مقياس الخمس نقاط لوصف درجة اتساق إجابات المشاركين في البحث). توصل البحث إلى عدد من النتائج والتوصيات، كان من أهمها تحسين كفاءة العمليات، حيث تستخدم البنوك الذكاء الاصطناعي لتعزيز فعالية عملياتها، وهذا يسمح للقادة بالتركيز على الجوانب الاستراتيجية للأشياء بدلاً من الجوانب العملية، وهذا يدعم تحقيق الأهداف المتعلقة بالنمو والتوسع. وكانت أهم نتائج البحث هي ضرورة قيام القادة باستخدام لوحات معلومات تفاعلية تمكنهم من مراقبة البيانات الحية والتحليلات الحاسمة في الوقت الفعلي.
Keywords
الذكاء الاصطناعي، القيادة الاستراتيجية، الأداء المالي، والخدمات المصرفية.