Abstract
The researcher used the study to study the practice of electronic games in the free time for students in the intermediate stage in Nineveh governorate. The researcher used the descriptive method. The questionnaire was applied as a tool for collecting data. The study was applied to a sample of 1055 students in the stage Medium for basic experienceAnd (186) of the exploratory experiment and the most important results, the awareness of most children affected by electronic games and play for hours long and continuously due to strong association with the events of the game practice. The most important recommendations were the necessity of focusing the school activity program on providing the students with the desired social skills and behaviors, as well as reducing the level of behavior caused by the large number of electronic games. The Ministry of Education should prepare a system or manual for classification of electronic games. On the content and content of games played by children
Keywords
- Video Games - Free Time - Student - Middle School - Ninawa Province
Abstract
تهدف الدراسة إلى التعرف على ممارسة الألعاب الالكترونية في وقت الفراغ لدى طلاب المرحلة المتوسطة بمحافظة نينوى، واستخدم الباحث المنهج الوصفي لملاءمته لطبيعة البحث، وتم تطبيق استبيان ممارسة الألعاب الالكترونية من إعداد الباحث, كأداة لجمع البيانات وتم تطبيق الدراسة على عينة بلغت (1055)، من طلاب في المرحلة المتوسطة للتجربة الأساسية و (186)، للتجربة الاستطلاعية وكانت أهم النتائج: تأثر معظم الأطفال بالألعاب الالكترونية واللعب بها لساعات طويلة وبشكل متواصل نتيجة الارتباط القوي بأحداث اللعبة الممارسة. وكانت أهم التوصيات، ضرورة تركيز برنامج النشاط المدرسي على اكساب الطلاب المهارات والسلوكيات الاجتماعية المرغوبة، وكذلك العمل على تخفيض مستوى السلوك المشكل لديهم نتيجة كثرة ممارسة الألعاب الالكترونية، ضرورة قيام وزارة التربية والتعليم بإعداد نظام أو دليل لتصنيف الألعاب الالكترونية ويكون مرجعاً يساعد أولياء الأمور في التعرف على محتوى ومضمون الألعاب التي يمارسها الأطفال.
Keywords
- الألعاب الالكترونية - وقت الفراغ - طلاب - المرحلة المتوسطة - محافظة نينوى