Abstract
The Study aim to find the relationship and influence between Conscious leadership in the dimensions (self-consciousness, Awareness and emotional others, cognitive-consciousness, situation-consciousness) in enhancing Strategic Clarity (Clarity of objectives, Clarity of activities and procedures, Structure clarity, Resource visibility, Clarity of the employee\'s role). For the academic leaders at the University of Kirkuk, as the study problem was identified by several questions represented in the nature of the relationship and influence between the study variables In order to verify the validity of the hypotheses, all of them were subjected to multiple tests, and the researchers used a questionnaire in order to obtain data, and the research method used in it is the descriptive analytical approach, The research was applied with an intentional sample and (132) were distributed A questionnaire on the research sample represented by the academic leaders at the University of Kirkuk, and (126) questionnaire forms were retrieved The valid ones for analysis are (119), i.e. (90.1%) of the studied sample, and the researchers used a set of statistical methods By processing the data and extracting the results, one of the most notable conclusions was that there was an effect of Conscious leadership in enhancing strategic Clarity.
Keywords
Conscious leadership
strategic clarity.
Abstract
يهدف البحث إلى ايجاد العلاقة والتأثير بين القيادة الواعية بأبعاده (الوعي الذاتي، الوعي والشعور بالآخرين، الوعي المعرفي، الوعي بالموقف)، في تعزيز الوضوح الاستراتيجي (وضوح الأهداف، وضوح استخدام الموارد، وضوح الاجراءات والانشطة، وضوح الهيكل التنظيمي، وضوح دور العاملين)، للقيادات الاكاديمية في جامعة كركوك، إذ تم تحديد مشكلة الدراسة بتساؤلات عديدة تمثلت بطبيعة علاقات الارتباط والتأثير بين متغيرات الدراسة، وللتأكد من صحة الفرضيات فقد خضعت جميعها لاختبارات متعددة، واستخدم الباحثان في الدراسة الاستبانة من أجل الحصول على البيانات، أما منهج البحث المستخدم فيها فهو المنهج الوصفي التحليلي، وطبقت البحث العينة القصدية وتم توزيع (132) استبانة على عينة البحث المتمثلة بالقيادات الاكاديمية في جامعة كركوك، وقد تم استرجاع (126) استمارة استبيان وكان الصالح منها للتحليل (119) أي بنسبة (90.1%) من العينة المدروسة، واستخدم الباحثان مجموعة من الوسائل الاحصائية التي تم بواسطتها معالجة البيانات واستخراج النتائج، ومن أبرز الاستنتاجات كانت وجود أثر للقيادة الواعية في تعزيز الوضوح الاستراتيجي.
Keywords
القيادة الواعية، الوضوح الاستراتيجي.