Abstract
This research aims to identify the marketing flexibility's capability to enhance the strategic success of organizations, enabling them to achieve effective communication and success. This requires possessing knowledge about the concept of marketing flexibility to encompass all surrounding environmental variables. Marketing flexibility today represents an approach to accommodate changes that connect the organization with its customers, thus leading to sound decision-making.
The chosen research community was 'Asia Cell Telecommunications Company in the city of Mosul.' A random sampling method was employed to select a group of employees as the research sample. The researcher adopted a questionnaire after ensuring its validity and reliability as the primary data collection tool. The data were analyzed using the statistical package for social sciences (SPSS21), utilizing various statistical methods such as mean, weighted mean, simple and multiple correlation coefficients, and simple and multiple regressions.
The research was reinforced with a set of hypotheses, which were tested through various statistical analyses, positively or negatively supporting the main research hypotheses to reach the desired conclusion.
The researcher arrived at several findings, including the organization's deficiency in utilizing the customer collaboration process to generate ideas and suggestions for the development of production and marketing activities.
Consistent with the research findings, the researcher formulated several recommendations, one of which urges the organization to strengthen its use of customer collaboration in generating ideas and suggestions to enhance production and marketing activities.
The chosen research community was 'Asia Cell Telecommunications Company in the city of Mosul.' A random sampling method was employed to select a group of employees as the research sample. The researcher adopted a questionnaire after ensuring its validity and reliability as the primary data collection tool. The data were analyzed using the statistical package for social sciences (SPSS21), utilizing various statistical methods such as mean, weighted mean, simple and multiple correlation coefficients, and simple and multiple regressions.
The research was reinforced with a set of hypotheses, which were tested through various statistical analyses, positively or negatively supporting the main research hypotheses to reach the desired conclusion.
The researcher arrived at several findings, including the organization's deficiency in utilizing the customer collaboration process to generate ideas and suggestions for the development of production and marketing activities.
Consistent with the research findings, the researcher formulated several recommendations, one of which urges the organization to strengthen its use of customer collaboration in generating ideas and suggestions to enhance production and marketing activities.
Keywords
Marketing Flexibility
Strategic Success
Asi
Abstract
يهدف البحث إلى قياس قدرة المرونة التسويقية لتعزيز النجاح الاستراتيجي للمنظمات كي تحقق التواصل والنجاح، وذلك يتطلب منها امتلاك المعرفة حول مصطلح المرونة التسويقية لكي تحتوي جميع المتغيرات المحيطة به، وتمثل المرونة التسويقية اليوم مدخل لاستيعاب التغييرات التي تربط المنظمة مع زبائنها، مما يقودها بالتالي الى صحة قراراتها المعتمدة.
وتم اختيار (شركة آسياسيل للاتصالات في مدينة الموصل) كمجتمع للبحث، وتم اختيار مجموع من العاملين بطريقيه عشوائية كعينة للبحث.
واعتمد الباحث استمارة الاستبانة بعد التأكد من صدقها وثباتها كأداة رئيسية في جمع البيانات وتم تحليل بواسطة الحزمة الاحصائية لتطبيقات العلوم الاجتماعية (SPSS21) من خلال الاستعانة بالأساليب الاحصائية (الوسط. الحسابي والوسط الموزون ومعامل الارتباط البسيط والمتعدد والانحدار البسيط والمتعدد).
وتم تعزيز البحث بمجموعة من الفرضيات التي تم اختبارها من خلال جملة من التحاليل الاحصائية التي عكست واقع تلك الفرضيات بالإيجاب أو النفي للوصول الى النتيجة التي تدعم الفرضيات الرئيسية للبحث.
وقد توصل الباحث الى عدد من الاستنتاجات منها (هناك قصور في استخدم المنظمة عملية التشارك مع الزبون في عملية تقديم الأفكار والمقترحات من اجل تطوير أنشطة المنظمة الإنتاجية والتسويقية).
واتساقاً مع مضمون الاستنتاجات، فقد توصل الباحث الى عدد من المقترحات منها (على المنظمة ان تعزز استخدم عملية التشارك مع الزبون في عملية تقديم الأفكار والمقترحات من اجل تطوير أنشطة المنظمة الإنتاجية والتسويقية).
وتم اختيار (شركة آسياسيل للاتصالات في مدينة الموصل) كمجتمع للبحث، وتم اختيار مجموع من العاملين بطريقيه عشوائية كعينة للبحث.
واعتمد الباحث استمارة الاستبانة بعد التأكد من صدقها وثباتها كأداة رئيسية في جمع البيانات وتم تحليل بواسطة الحزمة الاحصائية لتطبيقات العلوم الاجتماعية (SPSS21) من خلال الاستعانة بالأساليب الاحصائية (الوسط. الحسابي والوسط الموزون ومعامل الارتباط البسيط والمتعدد والانحدار البسيط والمتعدد).
وتم تعزيز البحث بمجموعة من الفرضيات التي تم اختبارها من خلال جملة من التحاليل الاحصائية التي عكست واقع تلك الفرضيات بالإيجاب أو النفي للوصول الى النتيجة التي تدعم الفرضيات الرئيسية للبحث.
وقد توصل الباحث الى عدد من الاستنتاجات منها (هناك قصور في استخدم المنظمة عملية التشارك مع الزبون في عملية تقديم الأفكار والمقترحات من اجل تطوير أنشطة المنظمة الإنتاجية والتسويقية).
واتساقاً مع مضمون الاستنتاجات، فقد توصل الباحث الى عدد من المقترحات منها (على المنظمة ان تعزز استخدم عملية التشارك مع الزبون في عملية تقديم الأفكار والمقترحات من اجل تطوير أنشطة المنظمة الإنتاجية والتسويقية).
Keywords
المرونة التسويقية، النجاح الاستراتيجي، شركة آ