Abstract
The study aimed to identify the effect of exercises, especially the use of aids, on the development of the execution of the Abbasid grip from the sitting position in wrestling for students, as well as to identify the preferential effect between exercises that use aids. and the method used to develop the execution. of the Abbasid grip from the sitting position in wrestling for students. The researcher used the experimental method by designing two equal groups (control and experimental) with a pretest and a posttest to adapt to the nature of the problem to be solved. The research community was represented by the students of the third stage, who were 118 students, and the research sample was represented by (40) students, the research sample was chosen at random and were Divisions (B and C), where Division (B) represented the experimental group and Division (C) the control group. The number of each group was (20) students and therefore the proportion of the main research sample was (37.288%) from the research community.
The researcher prepared assistance exercises, which were represented by educational dolls of different weights, video clips and photographs illustrating the technical stages of grip, which were applied in the practical part of the lessons.
The study demonstrated the superiority of the experimental group over the control group in performing the Abbas grip from the sitting position while wrestling for the students. The assistance means that were applied to the research sample had a significant impact on shortening learning time and with less effort.
The researcher prepared assistance exercises, which were represented by educational dolls of different weights, video clips and photographs illustrating the technical stages of grip, which were applied in the practical part of the lessons.
The study demonstrated the superiority of the experimental group over the control group in performing the Abbas grip from the sitting position while wrestling for the students. The assistance means that were applied to the research sample had a significant impact on shortening learning time and with less effort.
Abstract
هدفت الدراسة الى التعرف على تأثير التمرينات خاصة باستخدام وسائل مساعدة في تطوير اداء المســــكــــة العباسية مــــن وضــــع الجلوس بالمصارعة للطلاب وكذلك التعرف على افضلية التأثير بين التمرينات الخاصة بوسائل مساعدة والاسلوب المتبع في تطوير اداء المســــكــــة العباسية مــــن وضــــع الجلوس بالمصارعة للطلاب.
واستخدموا الباحثين المنهج التجريبي بتصميم المجموعتين المتكافئتين (الضابطة، والتجريبية) ذوات الاختبار القبلي والبعدي لملائمة طبيعة المشكلة المراد حلها.
وتمثل مجتمع البحث بطلاب المرحلة المرحلة الثالثة البالغ عددهم 118 طالب وتمثلت عينة البحث بـ (40) طالبا، وقد تم اختيار عينة البحث بالطريقة العشوائية وهم شعبتي (ب، ج) حيث مثلت شعبة (ب) المجموعة التجريبية وشعبة (ج) المجموعة الضابطة. اذ بلغ عدد كل مجموعة (20) طالبا، وبهذا شكلت نسبة عينة البحث الرئيسية هي (37.288%) من مجتمع البحث وقام الباحث باعداد التمرينات الخاصة بوسائل مساعدة والتي تمثلت بالدمى التعليمية بأوزان مختلفة ومقاطع فيديو وصور توضيحية للمراحل الفنية للمسكة حيث تم تطبيقها في الجزء التطبيقي من الدروس واثبتت الدراسة تفوق المجموعة التجريبية على المجموعة الضابطة في أداء المســــكــــة العباسية مــــن وضــــع الجلوس بالمصارعة للطلاب ان الوسائل المساعدة التي طبقت على عينة البحث، كان لها تأثير كبير في اختصار زمن التعلم وبجهد أقل.
واستخدموا الباحثين المنهج التجريبي بتصميم المجموعتين المتكافئتين (الضابطة، والتجريبية) ذوات الاختبار القبلي والبعدي لملائمة طبيعة المشكلة المراد حلها.
وتمثل مجتمع البحث بطلاب المرحلة المرحلة الثالثة البالغ عددهم 118 طالب وتمثلت عينة البحث بـ (40) طالبا، وقد تم اختيار عينة البحث بالطريقة العشوائية وهم شعبتي (ب، ج) حيث مثلت شعبة (ب) المجموعة التجريبية وشعبة (ج) المجموعة الضابطة. اذ بلغ عدد كل مجموعة (20) طالبا، وبهذا شكلت نسبة عينة البحث الرئيسية هي (37.288%) من مجتمع البحث وقام الباحث باعداد التمرينات الخاصة بوسائل مساعدة والتي تمثلت بالدمى التعليمية بأوزان مختلفة ومقاطع فيديو وصور توضيحية للمراحل الفنية للمسكة حيث تم تطبيقها في الجزء التطبيقي من الدروس واثبتت الدراسة تفوق المجموعة التجريبية على المجموعة الضابطة في أداء المســــكــــة العباسية مــــن وضــــع الجلوس بالمصارعة للطلاب ان الوسائل المساعدة التي طبقت على عينة البحث، كان لها تأثير كبير في اختصار زمن التعلم وبجهد أقل.