Abstract
The current research seeks to demonstrate the role of strategic wisdom in building educational Entrepreneurship, and in order for educational organizations to be pioneers in the field of services they provide, this means that it depends on what these organizations possess of strategic wisdom that enables them to predict future variables and reveal its secrets through its sub-dimensions represented by (Rationally, Reliability, Emotion), as well as the dimensions of educational Entrepreneurship represented by (investing opportunities, creativity, taking risks), And in various administrative disciplines, data was collected from the respondents through the measurement tool that was designed for this purpose, and to test the research hypotheses, the statistical program (spssv26) was relied upon. Strategic expertise and knowledge that enables them to achieve an innovative and appropriate pursuit of creating an educational entrepreneurial environment in light of the high uncertainty and the value that difficult to study and so on, in addition to the researchers put a set of recommendations.
Keywords
educational Entrepreneurship
educational leadership
strategic wisdom
Abstract
يسعى البحث الحالي الى بيان دور الحكمة الاستراتيجية في بناء الريادة التربوية، ولأجل أن تكون المنظمات التربوية رائدة في مجال الخدمات التي تقدمها، فهذا يعني يتوقف على ما تمتلكه تلك المنظمات من حكمة استراتيجية تمكنها من التنبؤ بمتغيرات المستقبل وكشف خفاياه ومن خلال ابعادها الفرعية المتمثلة بــ(العقلانية Rationally، الاعتمادية Reliability، العاطفةEmotion )، فضلاً عن أبعاد الريادة التربوية المتمثلة بــ(استثمار الفرص، الابداع، تحمل المخاطر)، وطبقت الدراسة على عينة من المتخصصين بالتخطيط التربوي وهم القيادات الإدارية العاملة في وزارة التربية المديرية العامة للتخطيط التربوي والبالغ عددهم (40) مدير وبمختلف التخصصات الإدارية، وقد تم جمع البيانات من المبحوثين من خلال أداة القياس التي صممت لهذا الغرض، ولاختبار فرضيات البحث تم الاعتماد على البرنامج الاحصائي (spssv26)، وتوصل البحث الى مجموعة من الاستنتاجات أهما: أن تطبيق مفهوم الحكمة الإستراتيجية مستندة إلى ما يمتلك قادتها من خبرات ومعرفة إستراتيجية، تمكنهم من تحقيق السعي المبتكر والمناسب لإيجاد بيئة ريادية تربوية في ظل حالة اللاتأكد العالية والقيمة التي يصعب دراستها وما إلى ذلك، فضلاً عن قيام الباحثين بوضع مجموعة من التوصيات.
Keywords
الحكمة الاستراتيجية، الريادة التربوية، القيادات الإدارية