Abstract
The research came to shed light on the importance of educational administration, and the means of its success, for its effective role in achieving the institution’s objectives through the methods and methods it follows to organize the educational process, as it bears the greatest burden in planning and organizing it technically and administratively, as well as improving the efficiency of employees and moving them to a more advanced and comprehensive level. An effective administration is one that is social, purposeful, humane and realistic, and believes in the necessity of change, creativity and innovation in its ideas and plans, as well as its ability to maintain a good communication system inside and outside the educational institution, in a way that is consistent with the goals and plans it sets. The researcher has adopted the descriptive approach. Because it is the most appropriate for research, as the research sample consisted of faculty members in the Arabic Language Department(University of Babylon / College of Basic Education - College of Education for Human Sciences - College of Islamic Sciences), numbering (100) male and female teachers out of a total research population of (100). To achieve the research objectives, the researcher prepared a questionnaire, which was addressed to members of the teaching staff. It consisted of three areas. Each of them included a set of items, the validity and reliability of which were confirmed. After collecting and translating the data statistically, the results of the research showed that one of the most important ways to the success of an educational institution is effective educational administration, which is characterized by the ability to organize planning and sound thinking that is commensurate with the scale of scientific and cognitive development. Which believes in leadership that stems from the principle of participation and creativity in developing plans and organizing administrative work, as well as creating the work environment and developing strategic plans to invest in human resources. And financial resources to achieve the best results and move the educational institution to a more developed and effective level.
Keywords
components
Leadership
Management concept
Abstract
جاء البحث ليسلط الضوء على أهمية الإدارة التربوية، وسبل نجاحها، لدورها الفاعل في تحقيق أهداف المؤسسة من طريق ما تتبعه من أساليب وطرائق لتنظيم العملية التعليمية ، لكونها تحمل العبء الأكبر في تخطيطها وتنظيمها فنياً وإدارياً، فضلا عن تحسين كفاءة العاملين والانتقال بهم إلى مستوى اكثر تطوراً وشمولية، فالإدارة الفاعلة هي تلك التي تكون اجتماعية هادفة إنسانية وواقعية، تؤمن بضرورة التغيير والإبداع والتجديد في أفكارها وخططها، فضلا عن قدرتها في الحفاظ على نظام اتصال جيد داخل المؤسسة التربوية وخارجها، وبما يتلاءم مع ما تضعه من أهداف، وخطط، وقد اعتمدت الباحثة والباحث المنهج الوصفي ، لكونه الأنسب للبحث، إذ تكونت عينة البحث من اعضاء هيأة التدريس في قسم اللغة العربية(جامعة بابل/ كلية التربية الاساسية – كلية التربية للعلوم الانسانية – كلية العلوم الاسلامية)، والبالغ عددهم (100) تدريسي وتدريسية من مجموع مجتمع البحث البالغ (100)، ولتحقيق أهداف البحث أعدت الباحثة والباحث استبانة، وجهت لأعضاء هيأة التدريس وقد تألفت من ثلاثة مجالات تضمن الأول منها(18) مؤشراً في حين ضم الثاني (12) مؤشراً، اما المجال الثالث فقد ضم (11) مؤشراً، تم التأكد من صدقها وثباتها، وبعد جمع البيانات وتفريغها إحصائياً، اظهرت نتائج البحث أنّ من أهم سبل نجاح المؤسسة التربوية، الإدارة التربوية الفاعلة تؤمن بالقيادة ، وتنماز بالقدرة على التخطيط المنظم، والتفكير السليم الذي يتناسب وحجم التطور العلمي والمعرفي فضلاً عن اعتماد مبدأ المشاركة والإبداع في وضع الخطط وتنظيم العمل الإداري ، وتهيئة بيئة العمل ووضع خطط استراتيجية لاستثمار الموارد البشرية والمادية لتحقيق أفضل النتائج والانتقال بالمؤسسة التربوية إلى مستوى أكثر تطورا وفاعلية
Keywords
مفهوم الإدارة، أنواعها، القيادة، المقومات.