Abstract
The aim of the research was to identify:
1- Quality of work life among university professors.
2- The significance of statistical differences in the quality of working life according to the variable (gender – age).
3-Psychological capital of university professors.
4-The significance of statistical differences in psychological capital according to the variable (gender – age).
5-The significance of the differences in the correlation between the quality of work life and psychological capital among university professors.
To achieve the research objectives, the researcher relied on the following:
After reviewing previous studies related to the quality of work life, the researcher constructed a quality scale.
Professional life, consisting of 24 paragraphs, and the researcher also adopted the psychological capital scale prepared by Luthans & Norman (2007), which consists of 24 paragraphs. The researcher applied the scale to a sample of 400 university professors, 140 males and 260 females, for the academic year 2024-2025. The results were as follows:
1- University professors enjoy quality of work life.
2-The presence of statistically significant differences in the quality of work life according to the variable (gender), and the absence of Statistically significant differences for age
3-University professors have psychological capital.
4- There are no statistically significant differences in psychological capital according to the variable (gender), in favor of males.
5-There were no statistically significant differences with respect to age
There is a statistically significant correlation between the quality of work fe and psychological capital. The research concludes with a discussion of the results and the presentation of some recommendations and suggestions.
1- Quality of work life among university professors.
2- The significance of statistical differences in the quality of working life according to the variable (gender – age).
3-Psychological capital of university professors.
4-The significance of statistical differences in psychological capital according to the variable (gender – age).
5-The significance of the differences in the correlation between the quality of work life and psychological capital among university professors.
To achieve the research objectives, the researcher relied on the following:
After reviewing previous studies related to the quality of work life, the researcher constructed a quality scale.
Professional life, consisting of 24 paragraphs, and the researcher also adopted the psychological capital scale prepared by Luthans & Norman (2007), which consists of 24 paragraphs. The researcher applied the scale to a sample of 400 university professors, 140 males and 260 females, for the academic year 2024-2025. The results were as follows:
1- University professors enjoy quality of work life.
2-The presence of statistically significant differences in the quality of work life according to the variable (gender), and the absence of Statistically significant differences for age
3-University professors have psychological capital.
4- There are no statistically significant differences in psychological capital according to the variable (gender), in favor of males.
5-There were no statistically significant differences with respect to age
There is a statistically significant correlation between the quality of work fe and psychological capital. The research concludes with a discussion of the results and the presentation of some recommendations and suggestions.
Keywords
psychological capital
Quality of work life
university professors
Abstract
كان هدف البحث التعرف على:
1) التعرف على جودة الحياة الوظيفية لدى اساتذة الجامعة.
2) التعرف دلالة الفروق الاحصائية في قياس جودة الحياة الوظيفية تبعاً لمتغير (الجنس- العمر).
3) التعرف على رأس المال النفسي لدى اساتذة الجامعة.
4) التعرف دلالة الفروق الاحصائية في قياس رأس المال النفسي تبعاً لمتغير (الجنس- العمر).
5) التعرف على دلالة الفروق في العلاقة الارتباطية بين جودة الحياة الوظيفية ورأس المال النفسي لدى اساتذة الجامعة.
ولتحقيق أهداف البحث اعتمدت الباحثة ما يأتي:-
بعد الاطلاع على الدراسات السابقة المتعلقة بجودة الحياة الوظيفية قام الباحث بتبني مقياس جودة الحياة الوظيفة, المكون من (24) فقرة. كذلك تبنى الباحث مقياس رأس المال النفسي المعد من قبل Luthans, & Norman, 2007)) ويتكون من (24) فقرة إذ طَّبق الباحث المقياس على عينة قوامها ( 400) من اساتذة الجامعة وبواقع(140) ذكور و(260) اناث للعام الدراسي 2024-2025 وكانت النتائج كما يأتي:
1-أن اساتذة الجامعة يتمتعون بجودة الحياة الوظيفية.
2- وجود فروق ذات دلالة إحصائية في جودة الحياة الوظيفية تبعا لمتغير (الجنس) لصالح الذكور, وعدم وجود فروق ذات دلالة احصائية بالنسبة للعمر
3- أن اساتذة الجامعة يتمتعون برأس المال النفسي.
4-عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في رأس المال النفسي تبعا لمتغير (الجنس) لصالح الذكور وعدم وجود فروق ذات دلالة احصائية بالنسبة للعمر
5- وجود علاقة ارتباطية دالة إحصائيا بين جودة الحياة الوظيفية ورأس المال النفسي
وختم البحث بمناقشة النتائج وتقديم بعض التوصيات والمقترحات .
1) التعرف على جودة الحياة الوظيفية لدى اساتذة الجامعة.
2) التعرف دلالة الفروق الاحصائية في قياس جودة الحياة الوظيفية تبعاً لمتغير (الجنس- العمر).
3) التعرف على رأس المال النفسي لدى اساتذة الجامعة.
4) التعرف دلالة الفروق الاحصائية في قياس رأس المال النفسي تبعاً لمتغير (الجنس- العمر).
5) التعرف على دلالة الفروق في العلاقة الارتباطية بين جودة الحياة الوظيفية ورأس المال النفسي لدى اساتذة الجامعة.
ولتحقيق أهداف البحث اعتمدت الباحثة ما يأتي:-
بعد الاطلاع على الدراسات السابقة المتعلقة بجودة الحياة الوظيفية قام الباحث بتبني مقياس جودة الحياة الوظيفة, المكون من (24) فقرة. كذلك تبنى الباحث مقياس رأس المال النفسي المعد من قبل Luthans, & Norman, 2007)) ويتكون من (24) فقرة إذ طَّبق الباحث المقياس على عينة قوامها ( 400) من اساتذة الجامعة وبواقع(140) ذكور و(260) اناث للعام الدراسي 2024-2025 وكانت النتائج كما يأتي:
1-أن اساتذة الجامعة يتمتعون بجودة الحياة الوظيفية.
2- وجود فروق ذات دلالة إحصائية في جودة الحياة الوظيفية تبعا لمتغير (الجنس) لصالح الذكور, وعدم وجود فروق ذات دلالة احصائية بالنسبة للعمر
3- أن اساتذة الجامعة يتمتعون برأس المال النفسي.
4-عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في رأس المال النفسي تبعا لمتغير (الجنس) لصالح الذكور وعدم وجود فروق ذات دلالة احصائية بالنسبة للعمر
5- وجود علاقة ارتباطية دالة إحصائيا بين جودة الحياة الوظيفية ورأس المال النفسي
وختم البحث بمناقشة النتائج وتقديم بعض التوصيات والمقترحات .
Keywords
جودة الحياة الوظيفية، رأس المال النفسي، اساتذة الجامعة