Abstract
This study aims to identify the effect of the Error Observation Learning Model (E.O.L.M) based on Social Learning Theory and compare it with the Command method based on Behavioral Learning Theory on some motor learning outcomes of certain motor skills in boxing for students. The experimental method was used according to a pre-test and post-test control group design. The study population and sample consisted of second-year students in the College of Physical Education and Sports Sciences / University of Anbar, who were divided into a control and an experimental group. The Error Observation Learning Model was implemented in specific steps and procedures. After completing the study, it was concluded that the Error Observation Learning Model (E.O.L.M) based on Social Learning Theory and the Command method based on Behavioral Learning Theory had a positive effect on some motor learning outcomes of certain motor skills in boxing for students. Moreover, the Error Observation Learning Model (E.O.L.M) showed superiority. The study recommended using the proposed model to teach motor skills in boxing and other combat sports characterized by fast-paced motor skills, as well as using it to teach skills in other sports that align with the model's style and procedures.
Keywords
boxing
Error Observation Learning
Model (E.O.L.M)
Social learning theory
Abstract
تهدف الدراسة الى التعرف على تأثير انموذج التعلم بملاحظة الخطأ (E.O.L.M) وفقاً لنظرية التعلم الاجتماعي ومقارنته بالأسلوب الامري وفقا لنظرية التعلم السلوكي في بعض ناتج التعلم الحركي لبعض المهارات الحركية برياضة الملاكمة للطلاب, استخدم المنهج المنهج التجريبي وفق تصميم المجموعات ذات الاختبار القبلي والبعدي ومثلت مجتمع الدراسة وعينته طلبة الصف الثاني في كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة / جامعة الانبار تم توزيعهم الى مجموعتين ضابطة وتجريبية ونفذ انموذج التعلم بملاحظة الخطأ وفي خطوات واجراءات محددة وبعد الانتهاء من الدراسة تم التوصل الى ان انموذج التعلم بملاحظة الخطأ (E.O.L.M) وفقاً لنظرية التعلم الاجتماعي والامري وفقا لنظرية التعلم السلوكي اثر ايجابي في بعض ناتج التعلم الحركي لبعض المهارات الحركية برياضة الملاكمة للطلاب, الى جانب تفوق انموذج التعلم بملاحظة الخطأ (E.O.L.M) واوصت الدراسة استخدام الانموذج المقترح لتعليم المهارات الحركية لرياضة الملاكمة وباقي مهارات رياضة المنازلات التي تتميز مهاراتها بسرعة الايقاع الحركي’ الى جانب استخدامه لتعليم المهارات لباقي الالعاب الرياضة التي تتوافق مع اسلوب واجراءات النموذج.
Keywords
التعلم بملاحظة الاخطاء
الملاكمة
انموذج (E.O.L.M)
نظرية التعلم الاجتماعي