Abstract
The research aims to identify the effect of special harmonic exercises in learning the skills of the front and back ground strokes in tennis for students. The researchers used the experimental method by designing two equal groups with a pre- and post-test. The research population may be third-year students in the College of Physical Education and Sports Sciences at Anbar University for the academic year 2023-2024. The number of students was (77) and the research sample was chosen randomly from Divisions B and C and consisted of 40 students divided into two equal groups, with 20 students from Division C as an experimental group applying special combinatorial exercises, and the second group consisted of 20 students also from Division B to form a group. A female officer applies the method followed by the subject teacher, The educational units were implemented for a period of 6 weeks at a rate of one educational unit per week and the time of the educational unit was 90 minutes. The results showed that there were significant differences in both the control groups that applied the followed method and the experimental group that applied the special harmonic exercises. When comparing the post-tests, the results showed that the experimental group She was better than the control woman in learning the skills of the forehand and backhand shots in tennis for students, and the researchers recommended implementing combinatorial exercises in learning the basic skills in tennis and other skills and activities because of their positive and effective role in the learning process.
Keywords
Harmony exercises
tennis backhand.
tennis forehand
Abstract
يهدف البحث الى التعرف على تأثير التمرينات المهارية التوافقية الخاصة في تعلم مهارتي الضربتين الارضيتين الامامية والخلفية بالتنس للطلاب واستخدم الباحثون المنهج التجريبي بتصميم المجموعتين المتكافئتين ذات الاختبار القبلي والبعدي , وقد تكون مجتمع البحث من طلاب الصف الثالث في كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة جامعة الانبار للعام الدراسي 2023-2024 والبالغ عددهم (62) طالبا واختيرت عينة البحث بالطريقة العشوائية من شعبتي (ب – ج ) وتكونت من 40 طالبا مقسمين الى مجموعتين متساويتين لتكون 20 طالبا من شعبة ج مجموعة تجريبية تطبق التمرينات المهارية التوافقية الخاصة والمجموعة الثانية تكونت من 20 طالبا ايضا من شعبة ب لتكون مجموعة ضابطة تطبق الاسلوب المتبع من قبل مدرس المادة , وتم تنفيذ الوحدات التعليمية لمدة 6 اسابيع بواقع وحدة تعليمية واحدة في الاسبوع وزمن الوحدة التعليمية 90 دقيقة , واظهرت النتائج وجود فروق ذات معنوية في كلا المجموعتين الضابطة التي طبقت الاسلوب المتبع والمجموعة التجريبية التي طبقت التمرينات المهارية التوافقية الخاصة وعند المقارنة بين الاختبارات البعدية اظهرت النتائج ان المجموعة التجريبية كانت افضل من الضابطة في تعلم مهارتي الضربتين الارضيتين الامامية والخلفية بالتنس للطلاب , واوصى الباحثون في تنفيذ التمرينات المهارية التوافقية في تعلم المهارات الاساسية بالتنس ومهارات وفعاليات اخرى لما لها من دور ايجابي وفاعل في عملية التعلم ..
Keywords
الضربة الامامية بالتنس الارضي
الضربة الخلفية بالتنس الارضي .
تمرينات توافقية