Abstract
The study aims to identify the effect of comparative feedback supported by video and to compare its effect to verbal and visual feedback and to identify their preference when teaching the movement of the front hand jump, open and close, on the gymnastics jumping table and learning it artistically. The research used the experimental method by designing groups that were unequal in number with pre- and post-tests, and represented The research sample is second-year students at the College of Physical Education and Sports Sciences - Anbar University. A form was prepared to evaluate the performance of the front hand jump movement, open and close, on the jumping table in artistic gymnastics, in consultation with a number of experts and specialists in the sport of artistic gymnastics to obtain its scientific foundations. The form was used to obtain measurement data. The pre-test was conducted to extract equivalence data between the two groups in the main research variables. After that, the main experiment was applied over a period of six weeks, with one educational unit per week and a time of 90 minutes. Both groups were similar in the components and procedures of the lesson, with the exception of a difference in the type of feedback and the method of presenting it to the learners, and after completion Post-tests were conducted with the same form and the most appropriate statistical methods were used. The research concluded that video-supported feedback gave learners the ability to discover where the error occurred by identifying the type of error and the part affected by the performance, and it helped them correct the incorrect performance.
Keywords
comparative feedback
front hand jump movement on the jumping table
gymnastics.
video technology
Abstract
يهدف البحث الى التعرف على تأثير طريقة التغذية الراجعة المقارنة المدعمة بالفيديو ومقارنة تأثيرها بالتغذية الراجعة اللفظية والمرئية والتعرف على افضليتهما عند تدريس حركة قفزة اليدين الامامية فتحا وضما على طاولة القفز بالجمناستك وتعلمها فنيا , استخدم البحث المنهج التجريبي بتصميم المجموعات غير المتكافئة بالعدد ذات الاختبارين القبلي والبعدي , ومثلت عينة البحث طلبة الصف الثاني بكلية التربية البدنية وعلوم الرياضة – جامعة الانبار , تم اعداد استمارة لتقييم اداء حركة قفزة اليدين الامامية فتحا وضما على طاولة القفز بالجمناستك الفني باستشارة عدد من الخبراء والمختصين برياضة الجمناستك الفني للحصول على الاسس العلمية لها, استخدمت الاستمارة للحصول على بيانات القياس القبلي لاستخراج بيانات التكافؤ فيما بين المجموعتين في متغيرات البحث الرئيسية , وبعدها تم تطبيق التجربة الرئيسة على مدى ستة اسابيع وبواقع وحدة تعليمية واحدة في الاسبوع وبزمن قدره 90 دقيقة تشابهت كلا المجموعتين في مكونات الدرس وإجراءاته باستثناء اختلاف نوع التغذية الراجعة وطريقة تقديمها الى المتعلمين , وبعد الانتهاء تم اجراء الاختبارات البعدية بنفس الاستمارة واستخدام انسب الوسائل الاحصائية , واستنتج البحث ان التغذية الراجعة المدعم بالفيديو منح المتعلمين القدرة على اكتشاف مكامن الخطأ من خلال التعرف على نوع الخطأ والجزء الذي تأثر به الاداء وساعدهم في تصحيح الاداء الخاطئ.
Keywords
التغذية الراجعة المُقارِنة
الجمناستك الفني.
تقنية الفيديو
حركة قفزة اليدين الامامية على طاولة القفز