Abstract
The cognitive apprenticeship strategy is one of the teaching strategies that adds a deeper understanding of the different meanings of the diversity of the methods that it consists of, works on learning events based on understanding and thinking, and reduces individual differences between students to reach a high degree of competence and ability to deal with different situations, in addition to Paying attention to theoretical knowledge of the activities to be taught, as being satisfied with skill learning alone is not sufficient to measure the extent of learning. Theoretical knowledge reflects the ideas and strategies of the information in memory and its role in skill learning, including the subject of athletics in general and the activities (javelin throwing, weight pushing, long jump) in particular, which are among the basic activities contained in the school curricula, in addition to being among the basic human movements. It is one of the activities that has gained its importance as it is a necessary physical activity used in preparation for all types of sports, competitive, recreational, health and educational activities.
The study aimed to:
1. Identifying the effect of the cognitive apprenticeship strategy on cognitive achievement and learning some athletics events (javelin throwing, weight pushing, long jump) for students.
2. Identifying the differences in the impact between the cognitive apprenticeship strategy and the method used by the teacher on cognitive achievement and learning some athletics events (javelin throwing, weight pushing, long jump) for students.
The study aimed to:
1. Identifying the effect of the cognitive apprenticeship strategy on cognitive achievement and learning some athletics events (javelin throwing, weight pushing, long jump) for students.
2. Identifying the differences in the impact between the cognitive apprenticeship strategy and the method used by the teacher on cognitive achievement and learning some athletics events (javelin throwing, weight pushing, long jump) for students.
Abstract
تعد استراتيجية التلمذة المعرفية من الإستراتيجيات التدريسية التي تضفي فهماً أكثر عمقاً للمعاني المختلفة لتنوع الأساليب التي تتكون منها وتعمل على أحداث تعلم قائم على الفهم والتفكير، وتقلل من الفروق الفردية بين الطلبة للوصول بهم الى درجة عالية من الكفاءة والقدرة على التعامل مع المواقف المختلفة ، إضافة الى الإهتمام بالمعرفة النظرية للفعاليات المراد تعليمها ، إذ إن الإكتفاء بالتعلم المهاري وحده لا يكفي لقياس مدى التعلم ؛ إنما تعكس المعرفة النظرية أفكار وإستراتيجيات المعلومات في الذاكرة ودورها في التعلم المهاري ، ومنها مادة العاب القوى بشكل عام وفعاليات (رمي الرمح ، دفع الثقل ، الوثب الطويل) بشكل خاص والتي تعد من الفعاليات الأساسية التي تحتويها المناهج الدراسية ، اضافة الى انها من للحركات الأساسية للإنسان ، فهي من الفعاليات التي اكتسبت أهميتها كونها نشاطاً بدنياً ضرورياً يستخدم في الإعداد لجميع أنواع الأنشطة الرياضية والتنافسية والترويحية والصحية والتربوية .
وهدفت الدراسة الى :
1. التعرف على تأثير استراتيجية التلمذة المعرفية في تعلم بعض فعاليات العاب القوى (رمي الرمح ، دفع الثقل ، الوثب الطويل) للطلاب .
2. التعرف على الفروق في التأثير بين استراتيجية التلمذة المعرفية والاسلوب المتبع من قبل المدرس في تعلم بعض فعاليات العاب القوى (رمي الرمح ، دفع الثقل ، الوثب الطويل) للطلاب.
وهدفت الدراسة الى :
1. التعرف على تأثير استراتيجية التلمذة المعرفية في تعلم بعض فعاليات العاب القوى (رمي الرمح ، دفع الثقل ، الوثب الطويل) للطلاب .
2. التعرف على الفروق في التأثير بين استراتيجية التلمذة المعرفية والاسلوب المتبع من قبل المدرس في تعلم بعض فعاليات العاب القوى (رمي الرمح ، دفع الثقل ، الوثب الطويل) للطلاب.
Keywords
التعلم المعرفي، رمي الرمح، الوثب الطويل.