Abstract
This research aims to reveal the impact of using a collective counseling program based on cognitive-behavioral theory in reducing psychological stress among players with special needs (physically disabled in the Emirate of Abu Dhabi) Zayed Center for Humanitarian Care and to achieve it the researcher used the quantitative and qualitative approaches, collecting quantitative approach data using the psychological stress scale from a sample of 30 players and players randomly distributed equally into two experimental and control groups, and collecting qualitative approach data using an individual open personal interview with 4 members of the group The collective counseling program in this research was based on cognitive-behavioral theory, and it consists of 10 counseling sessions by two sessions per week, and each session ranged between (50-45) minutes and after analyzing the quantitative data statistically, the research reached statistically significant differences at the level of significance (α ≥ 0.05) Between the scores of the members of the experimental and control groups on the total degree of the psychological stress scale in favor of the experimental group on the dimensional and follow-up measurements, the analysis of the content of qualitative data indicated the same result, as it included two axes: the opinion of players with special needs in the cognitive-behavioral counseling program, and the experience they gained from the techniques used in it, and they pointed to the effectiveness of the collective counseling program used in this research in reducing the level of psychological stress among members of the experimental group.
Abstract
يهدف هذا البحث إلى الكشف عن اثر استخدام برنامج ارشادي جمعي يستند الى النظرية المعرفية السلوكية في خفض الضغوطات النفسية لدى اللاعبين ذوي الاحتياجات الخاصة (المعاقين جسديا في اماره أبو ظبي) مركز زايد للرعاية الإنسانية ولتحقيقه استخدمه الباحثه المنهجين الكمي والكيفي، فجمع بيانات المنهج الكمي باستخدام مقياس الضغوط النفسية من عينة قوامها 30لاعب ولاعبه توزعوا عشوائيًا بالتساوي إلى مجموعتين تجريبية وضابطة، وجمع بيانات المنهج الكيفي باستخدام المقابلة الشخصية المفتوحة الفردية مع 4 من أفراد المجموعة التجريبية للتحقق من النتائج المتوصل إليها من المنهج الكمي، وقد استند برنامج الإرشاد الجمعي في هذا البحث إلى النظرية المعرفية السلوكية، وتكون من 10 جلسات إرشادية بواقع جلستين أسبوعيًّا، وتراوحت كل جلسة بين (50- 45) دقيقه وبعد تحليل البيانات الكمية إحصائيا؛ توصل البحث إلى فروق دالة إحصائياً عند مستوى دلالة (α ≥ 0.05) بين درجات أفراد المجموعتين التجريبية والضابطة على الدرجة الكلية لمقياس الضغوط النفسية لصالح المجموعة التجريبية على القياسين البعدي والمتابعة، كما أشار تحليل محتوى البيانات الكيفية إلى النتيجة ذاتها إذ شملت محورين هما: رأي لاعبين ذوي الاحتياجات الخاصة في البرنامج الإرشادي المعرفي السلوكي، والخبرة التي اكتسبوها من الفنيات المستخدمة فيه، وقد أشاروا إلى فاعلية برنامج الإرشاد الجمعي المستخدم في هذا البحث في خفض مستوى الضغوط النفسية لدى أفراد المجموعة التجريبية.