Abstract
The study aimed to identify the impact of leadership on the quality of university education. These characteristics are (leadership creativity, strategic vision, initiative and risk endurance). The study was conducted on colleges from the University of Tikrit. The study sample consisted of (160) randomly selected individuals. The method used to analysis the study data is a descriptive analytical one.This research has finds that there is a statistically significant relationship at significant level of less than 0.05 of entrepreneurial leadership on the quality of university education. The quality distinguished through commitment to quality standards. However, the great impact was for the creative leadership, then the strategic vision ,after that the initiative and lastly the risk endurance.
This study recommends supporting university leadership and to fit the right person in the right place of the ones who are competence and diligent. Also, the study recommends to involve most experienced persons to set the future strategic vision of the university
This study recommends supporting university leadership and to fit the right person in the right place of the ones who are competence and diligent. Also, the study recommends to involve most experienced persons to set the future strategic vision of the university
Keywords
Leadership
Tikrit University
Abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على اثر القيادة الريادية في جودة التعليم الجامعي، وكانت القيادة الريادية متمثلة بابعادها (القيادة الإبداعية، الرؤية الاستراتيجية، المبادرة والاستباقية، تحمل المخاطر)، تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي لتقييم المعلومات، حيث أجري البحث على كليات مختارة من جامعة تكريت،وقد تم استخدام الاستبانة كاداة للدراسة، وشملت العينة (160) فرداً تم اختيارهم بالطريقة العشوائية وتوصل البحث الى وجود علاقة اثر معنوي ذات دلالة إحصائية عند مستوى معنوية اقل من( 0.05 )للقيادة الريادية على جودة التعليم الجامعي، وان القيادة الرايادية تؤثرة بصورة ايجابية على جودة التعليم الجامعي من خلال الالتزام بمعايير الجودة، وكان بعد القيادة الابداعية اقوى الابعاد ارتباطا وتاثيراً في جودة التعليم، يليه بعد الرؤية الاستراتيجية، وثم بعد المبادرة والاستباقية وبالمرتبة الاخيرة بعد تحمل المخاطر، وتوصي الدراسة بدعم القيادات الجامعية واسناد المناصب لاصحاب الخبرة والكفاءة ولديهم روح المثابرة والابتكار واشراك اصحاب الخبرة والمعرفة في صياغة الرؤية المستقبلية للجامعة
Keywords
القيادة الريادية، جودة التعليم، جامعة تكريت