Abstract
This study seeks to identify the most important media sources that the public relies on to learn about the news, events, and developments of the Basra Governorate crisis during 2018, and the developments that it witnessed in a way that contributed to the emergence of popular protests demanding the improvement of the service and living conditions of the governorate, as it is a governorate with a major economic dimension that contributes to strengthening Iraq’s financial capacity. The researcher followed the survey method as it is one of the basic methods that seek to collect information from the public to reach accurate scientific results, as the researcher used the questionnaire tool by distributing it to a representative sample of the Iraqi public amounting to (210) in three Iraqi governorates (Wasit, Kirkuk, Basra). The research reached several results represented by:
1. All members of the research sample indicated that they constantly follow up on public opinion issues, with (64) repetitions and a percentage of (31.52)%.
2. All members of the research sample indicated that they follow up on the Basra Governorate crisis, with (203) repetitions and a percentage of 100%.
3. (118) items, at a percentage of (58.1%), indicated that materials published through new media, including news, information, and images, contribute to shaping public opinion regarding the Basra Governorate crisis to a greater extent than those published by traditional media. This is an indication of the superiority of new media over traditional media. 7. New media provides a greater opportunity to interact with the events of the Basra Governorate crisis compared to traditional media, with (129) repetitions and a percentage of (63.5%).
1. All members of the research sample indicated that they constantly follow up on public opinion issues, with (64) repetitions and a percentage of (31.52)%.
2. All members of the research sample indicated that they follow up on the Basra Governorate crisis, with (203) repetitions and a percentage of 100%.
3. (118) items, at a percentage of (58.1%), indicated that materials published through new media, including news, information, and images, contribute to shaping public opinion regarding the Basra Governorate crisis to a greater extent than those published by traditional media. This is an indication of the superiority of new media over traditional media. 7. New media provides a greater opportunity to interact with the events of the Basra Governorate crisis compared to traditional media, with (129) repetitions and a percentage of (63.5%).
Keywords
cricis
publicopinin
source.
Abstract
تسعى هذه الدراسة الى التعرف على أهم المصادر الاعلامية التي يعتمد عليها الجمهور في معرفة اخبار واحداث وتطورات أزمة محافظة البصرة خلال عام 2018 وما شهدته من تطورات بالشكل الذي أسهم في ظهور الاحتجاجات الشعبية للمطالبة بتحسين الواقع الخدمي والمعاشي للمحافظة بوصفها محافظة ذات بعد اقتصادي كبير يسهم في تعزيز المقدرة المالية للعراق .ولقد اتبع الباحث المنهج المسحي كونه من المناهج الأساسية التي تسعى الى جمع المعلومات من الجمهور للوصول الى نتائج علمية دقيقة ،حيث استعان الباحث بأداة الاستبانة عن طريق توزيعها على عينة ممثلة من الجمهور العراقي بلغت (210) في ثلاث محافظات عراقية ( واسط، ، البصرة ،كركوك) ولقد توصل البحث الى عدة نتائج تمثلت ب:
1.اشار جميع افراد عينة البحث الى متابعة قضايا الرأي العام بصورة دائمة بواقع (64) تكرار وبنسبة مئوية (31,52)%.
2.اشار جميع افراد عينة البحث الى متابعتهم لأزمة محافظة البصرة ب (203) تكرار وبنسبة مئوية 100%.
3.اشار (118) مفردة وبنبة مئوية ( 58,1%) الى ان المواد المنشورة عبر الاعلام الجديد من اخبار ومعلومات وصور تسهم في تشكيل راي عام بشان ازمة محافظة البصرة بصورة اكبر مما تنشره وسائل الاعلام التقليدية .وهذا مؤشر على تفوق الاعلام الجديد على الوسائل التقليدية .
7.اتاحة وسائل الاعلام الجديد فرصة اكبر للتفاعل مع احداث ازمة محافظة البصرة مقارنة بوسائل الاعلام التقليدية ب (129) تكرار وبنسبة مئوية (63,5%).
1.اشار جميع افراد عينة البحث الى متابعة قضايا الرأي العام بصورة دائمة بواقع (64) تكرار وبنسبة مئوية (31,52)%.
2.اشار جميع افراد عينة البحث الى متابعتهم لأزمة محافظة البصرة ب (203) تكرار وبنسبة مئوية 100%.
3.اشار (118) مفردة وبنبة مئوية ( 58,1%) الى ان المواد المنشورة عبر الاعلام الجديد من اخبار ومعلومات وصور تسهم في تشكيل راي عام بشان ازمة محافظة البصرة بصورة اكبر مما تنشره وسائل الاعلام التقليدية .وهذا مؤشر على تفوق الاعلام الجديد على الوسائل التقليدية .
7.اتاحة وسائل الاعلام الجديد فرصة اكبر للتفاعل مع احداث ازمة محافظة البصرة مقارنة بوسائل الاعلام التقليدية ب (129) تكرار وبنسبة مئوية (63,5%).
Keywords
الرأي العام ،أزمة ،مصادر