Abstract
This research seeks to explore the theoretical and practical foundations of a critical approach that has remained overlooked in contemporary Iraqi studies: the bibliographic approach in narrative criticism. It takes Dr. Abdul Ilah Ahmed as a pioneering model in this field, given his foundational contributions that enriched the Iraqi critical landscape and laid solid groundwork for the archiving, analysis, and evaluation of narrative and fictional output in Iraq from its inception up to the 1970s.
The study is based on a central hypothesis that certain Iraqi critical efforts have aimed to establish a clear bibliographic methodology, one that catalogs narrative texts and analyzes and interprets them within a historical, artistic, and critical sequence. However, these efforts were never theoretically formalized as an independent critical approach. Therefore, this study aims to fill that gap and strives to establish bibliographic criticism as a distinct trend within the map of Iraqi critical approaches.
The study is based on a central hypothesis that certain Iraqi critical efforts have aimed to establish a clear bibliographic methodology, one that catalogs narrative texts and analyzes and interprets them within a historical, artistic, and critical sequence. However, these efforts were never theoretically formalized as an independent critical approach. Therefore, this study aims to fill that gap and strives to establish bibliographic criticism as a distinct trend within the map of Iraqi critical approaches.
Keywords
Bibliographic
Foundation
impressionism
Abstract
يحاول هذا البحث استقصاء الجذور النظرية والتطبيقية لاتجاه نقدي ظلّ مغفلاً في الدراسات العراقية المعاصرة، وهو الاتجاه البيبلوغرافي في النقد السردي، متخذًا من الناقد الدكتور عبد الإله أحمد نموذجًا رائدًا في هذا المضمار، لما قدمه من إسهامات تأسيسية أثْرَت المشهد النقدي العراقي ووضعت لبنات رصينة في أرشفة وتحليل وتقييم النتاج السردي القصصي في العراق منذ نشأته وحتى سبعينيات القرن العشرين.
وينطلق البحث من فرضية مركزية مفادها أن هناك جهودًا نقدية عراقية عملت على تأسيس منهج بيبلوغرافي واضح المعالم، يقوم على فهرسة النصوص السردية وتحليلها وتفسيرها ضمن تسلسل تاريخي وفني ونقدي، إلا أنها لم تُؤَسَّس تنظيريًّا كاتجاه نقدي مستقل. لذا جاءت هذه الدراسة لتسدّ هذه الفجوة، وتسعى إلى تثبيت النقد البيبلوغرافي بوصفه اتجاهًا متميزًا ضمن خارطة الاتجاهات النقدية العراقية.
وينطلق البحث من فرضية مركزية مفادها أن هناك جهودًا نقدية عراقية عملت على تأسيس منهج بيبلوغرافي واضح المعالم، يقوم على فهرسة النصوص السردية وتحليلها وتفسيرها ضمن تسلسل تاريخي وفني ونقدي، إلا أنها لم تُؤَسَّس تنظيريًّا كاتجاه نقدي مستقل. لذا جاءت هذه الدراسة لتسدّ هذه الفجوة، وتسعى إلى تثبيت النقد البيبلوغرافي بوصفه اتجاهًا متميزًا ضمن خارطة الاتجاهات النقدية العراقية.
Keywords
التأصيل، الببليوغرافي، الانطباعية