Abstract
The research aims to investigate the effect of the Pentagram on the acquisition of geographic concepts among fifth-grade literary students. The research sample consisted of (66) fifth-grade literary students from the Baghdad Governorate Education Department/Rusafa I. The first group consisted of (33) students who studied according to the Pentagram, and the second group consisted of (33) students who studied according to the traditional method. The number of behavioral objectives consisted of (45) behavioral objectives distributed across the concept acquisition processes. The researcher constructed a concept acquisition test tool.
As for statistical methods, the researcher used the t-test for two independent samples and the Pearson coefficient to calculate reliability. The results demonstrated that the experimental group outperformed the control group.
As for statistical methods, the researcher used the t-test for two independent samples and the Pearson coefficient to calculate reliability. The results demonstrated that the experimental group outperformed the control group.
Keywords
concept acquisition
Pentagram strategy
Abstract
يرمي البحث الى معرفة أثر البنتاجرام في اكتساب المفاهيم الجغرافية عند طالبات الخامس الادبي، وقد بلغت عينة البحث (66) طالبة من طالبات الصف الخامس الأدبي من تربية محافظة بغداد / الرصافة الأولى، إذ بلغت المجموعة الاولى الاتي درست طالباتها على وفق البنتاغرام (33) طالبة، وبلغت المجموعة الثانية اللاتي درست طالباتها على وفق الطريقة التقليدية (33) طالبة، وبلغ عدد الاهداف السلوكية (45) هدفاً سلوكياً موزعة على عمليات اكتساب المفاهيم، وقامت الباحثة ببناء أداة اختبار اكتساب المفاهيم .
أما الوسائل الاحصائية فاستخدمت الباحثة لاختبار التائي لعينتين مستقلتين ومعامل بيرسون لحساب الثبات، وأظهرت النتائج تفوق المجموعة التجريبية على المجموعة الضابطة .
أما الوسائل الاحصائية فاستخدمت الباحثة لاختبار التائي لعينتين مستقلتين ومعامل بيرسون لحساب الثبات، وأظهرت النتائج تفوق المجموعة التجريبية على المجموعة الضابطة .
Keywords
استراتيجية البنتاجرام، اكتساب المفاهيم