Abstract
Designing Educational Program Based on Hope and Optimism and Its Effect in Changing Life’s Feeling for the Preparatory Students
: Life is connected to the value of human being’s life and his satisfaction and estimation of this life, and the role that he sees himself perfect to perform in life, so psychologists have paid their attention toward the positive sides of the human behavior like: happiness, satisfaction, self-confidence and self- estimation, roughness, psychological coordination, tolerance, social support, hope, optimism and so on and reaching what Aristo named it the good life.
The current research aims to:
1. Setting life meaning scale.
2. Designing educational program based on hope and optimism.
3. Investigating the effect and non-effect of the program in making a positive change to the life’s feeling.
: Life is connected to the value of human being’s life and his satisfaction and estimation of this life, and the role that he sees himself perfect to perform in life, so psychologists have paid their attention toward the positive sides of the human behavior like: happiness, satisfaction, self-confidence and self- estimation, roughness, psychological coordination, tolerance, social support, hope, optimism and so on and reaching what Aristo named it the good life.
The current research aims to:
1. Setting life meaning scale.
2. Designing educational program based on hope and optimism.
3. Investigating the effect and non-effect of the program in making a positive change to the life’s feeling.
Abstract
ان معنى الحياة يرتبط بقيمة حياة الإنسان ومدى رضاه وتقديره للمعنى الذي تنطوي عليه حياته، والدور الذي يرى أنه أهل لأدائه في الحياة، لذا فان علماء النفس اليوم وجهوا عنايتهم نحو الجوانب الإيجابية في السلوك الانساني مثل: السعادة والرضا والثقة وتقدير الذات والصلابة والتوافق النفسي والتسامح والمساندة الاجتماعية والأمل والتفاؤل وسواها وصولاً الى ما أسماه أرسطو الحياة الطيبة.
وقد استهدف البحث ما يأتي:
1- بناء مقياس معنى الحياة.
2- تصميم برنامج تربوي على وفق مفهومي الأمل والتفاؤل.
3- التعرف على أثر البرنامج من عدمه في أحداث تغيير ايجابي للإحساس بمعنى الحياة.
وقد استهدف البحث ما يأتي:
1- بناء مقياس معنى الحياة.
2- تصميم برنامج تربوي على وفق مفهومي الأمل والتفاؤل.
3- التعرف على أثر البرنامج من عدمه في أحداث تغيير ايجابي للإحساس بمعنى الحياة.