Abstract
Due to the rapid changes in various aspects of life, it has become necessary to invest in students' mental capabilities in the best possible way and build a balanced personality encompassing multiple aspects, with a focus on developing learners' capabilities in various fields to meet daily challenges. Recent developments in practical education have highlighted the importance of transforming the educational process into an approach focused on developing productive thinking, with the student at the center of the educational process. This is based on the fact that the learner is the final product through which the educational objectives are achieved. In light of all this, there is an endless interest in teaching strategies, updating them and developing them. Hence, the research problem became clear in that the game of football is one of the curricula in the faculties of physical education and sports sciences, which includes the application of basic skills and several skills in other educational stages. Therefore, through the researcher’s careful observation and interest in the game of football, as he is a teacher of the subject, he noticed among the learners a lack in performing tactical behavioral situations and adopting their performance in a simplified manner and how to deal with these situations and skills. By using the guided imaginative learning strategy, which includes steps in the form of a scenario through which these exercises or tactical skills are implemented in an organized manner that serves the correct motor paths for performing these skills. In light of the above, the researchers decided to introduce the strategy of directed imaginative learning due to its importance in developing some offensive tactical behavior situations in football for students.
Keywords
football.
guided imaginative learning strategy
offensive tactical behavior
Abstract
ان بسبب التغيرات المتسارعة في مختلف جوانب الحياة أصبح من الضروري استثمار إمكانيات الطلبة العقلية بالطرق المثلى وبناء شخصية متوازنة تشمل جوانب متعددة، مع التركيز على تنمية قدرات المتعلمين في شتى المجالات لمواجهة التحديات اليومية. وقد سلطت التطورات الحديثة في التربية العملية الضوء على أهمية تحويل العملية التعليمية الى نهج يركز على تنمية التفكير المنتج مع اعتبار الطالب محور العملية التعليمية ، وذلك على اعتبار ان المتعلم هو المنتج النهائي الذي تحققت من خلاله الأهداف التعليمية ، وفي ضوء ذلك كله يأتي الاهتمام اللامتناهي باستراتيجيات التدريس وتحديثها وتطويرها، ومن هنا تجلت مشكلة البحث من حيث ان لعبة كرة القدم احدى المقررات الدراسية في كليات التربية البدنية وعلوم الرياضة والتي تتضمن تطبيق المهارات الأساسية وعدة مهارات في المراحل الدراسية الأخرى ، لذلك من خلال الملاحظة الدقيقة للباحث واهتمامه بلعبة كرة القدم كونه مدرسا للمادة لاحظ عند المتعلمين وجود افتقاراً في أداء مواقف التصرف الخططي واعتماد أدائها بشكل مبسط وكيفية التعامل مع هذه المواقف والمهارات ، من خلال استخدام استراتيجية التعلم التخيلي الموجه التي تتضمن خطوات على شكل سيناريو يتم من خلاله تنفيذ تلك التمارين او المهارات الخططية بصورة منظمة تخدم المسارات الحركية الصحيحة لأداء هذه المهارات ، وفي ضوء ما تقدم ارتأئ الباحثان ادخل استراتيجية التعلم التخيلي الموجه لأهميتها في تطوير بعض مواقف التصرف الخططي الهجومي بكرة القدم للطلاب .
Keywords
استراتيجية التعلم التخيلي، التصرف الخططي الهجومي، كرة القدم