Abstract
This research aims to identify the impact of using artificial intelligence applications on improving the performance of students in the College of Physical Education and Sports Sciences in teaching basketball. This is achieved by improving students' cognitive achievement in the basketball course and enhancing students' performance in some basic basketball skills The researcher used the experimental method for its suitability to the nature of the research. The researcher used the experimental design with two pre- and post-tests for one experimental group. The researcher selected a random sample of (28) students from the first year students at the College of Physical Education and Sports Sciences at the University of Diyala. They were divided into (12) students for the exploratory study to standardize the research variables of validity and reliability And (16) students for the experimental group, and one of the most important results was the presence of statistically significant differences between the pre- and post-measurements in the level of cognitive achievement of students in the basketball course for students in favor of the post-measurement, the presence of statistically significant differences between the pre- and post-measurements in some basic basketball skills for students of the College of Physical Education and Sports Sciences at the University of Diyala in favor of the post-measurement Among the most important recommendations, the researcher recommended the integration of artificial intelligence tools into physical education teacher training curricula, and the organization of training courses for faculty members in this field, while emphasizing the importance of developing Arabic-language sports education applications that are compatible with the Arab educational environment.
Keywords
Artificial Intelligence
basketball
Development
Student Performance
Abstract
يهدف البحث الي التعرف علي تأثير استخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي في تطوير مستوى أداء طلاب كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة في تدريس مادة كرة السلة وذلك من خلال تحسين مستوى التحصيل المعرفي للطلاب في مقرر كرة السلة ، وتحسين مستوى أداء الطلاب في بعض المهارات الاساسية لكرة السلة ، واستخدم الباحثون المنهج التجريبي لملائمته لطبيعة البحث واستعان الباحث بالتصميم التجريبي ذو القياسيين القبلي والبعدي لمجموعة تجريبية واحدة ، وقد قام الباحث باختيار عينة عشوائية قدرها (28) طالب من طلاب الصف الاول بكلية التربية البدنية وعلوم الرياضة بجامعة ديالى ، وتم تقسيمهم الى (12) طالب للدراسة الاستطلاعية لتقنين متغيرات البحث من صدق وثبات ، و (16) طالب للمجموعة التجريبية، وكان من أهم النتائج ، وجود فروق ذات دلاله احصائية بين القياسين القبلي والبعدي في مستوى التحصيل المعرفي للطلاب في مقرر كرة السلة للطلاب لصالح القياس البعدي ، وجود فروق ذات دلاله احصائية بين القياسين القبلي والبعدي في بعض المهارات الاساسية لكرة السلة لطلاب كلية التربية البدنية وعلوم الرياضية بجامعة ديالى لصالح القياس البعدي ، وكان من أهم التوصيات أوصى الباحث بضرورة دمج أدوات الذكاء الاصطناعي في مناهج إعداد معلمي التربية الرياضية، وتنظيم دورات تدريبية لأعضاء هيئة التدريس في هذا المجال، مع التأكيد على أهمية تطوير تطبيقات تعليمية رياضية باللغة العربية تتناسب مع البيئة التعليمية العربية.
Keywords
الذكاء الاصطناعي، تطوير مستوى، اداء طلبة، كرة السلة